Möteskollen – Försäkringskassans säkra avstämningar via Skype

Uppdaterad:
Publicerad:

Med Möteskollen kan Försäkringskassan kommunicera digitalt med vården, patienten, arbetsgivaren och Arbetsförmedlingen på ett säkert sätt. Fram tills nu har samverkan försvårats av att de olika plattformarna för digital kommunikation inte är kompatibla. Men nu går det bra att prata om känsliga personuppgifter – tryggt och säkert.

Möteskollen är en tillfällig lösning i väntan på en framtida lösning i samverkan mellan regionerna, Försäkringskassan och SKR. VGR utreder också andra fortsatta möjligheter tillsammans med Försäkringskassan.

VGR håller på att ta fram en användarvägledning för val av digital mötesplattform i olika situationer Vägledning för val av plattform för videomöten - Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen (vgregion.se) 

Så här fungerar Möteskollen

  • Inbjudan till Skypemöte skickas av Försäkringskassan till samtliga deltagare. En lobbyfunktion säkerställer att ingen obehörig kommer in under mötets gång.
  • I mötesbokningen får deltagarna vet att de måste identifiera sig innan mötet kan starta.
  • eTjänstekort (SITHS):  Hälso- och sjukvården och Arbetsförmedlingen legitimerar sig via en länk i möteschatten.
  • Mobilt bank-id:  Patienten, arbetsgivaren och andra deltagare.
  • I Skype-mötet visualiseras vilka som deltar samt hur de har identifierats.
    Efter autentiseringen genomförs mötet på samma sätt som tidigare.

När vården har behov av att Försäkringskassan medverkar i ett digitalt möte med patient

Efter överenskommelse med Försäkringskassan om sådant möte är det  Försäkringskassan som då kallar de som ska medverka via Möteskollen.