VGR:s högst prioriterade funktioner i e-tjänsten Digitala vårdmöten

Under införandet av e-tjänsten Digitala vårdmöten i Vård och hälsa har VGR identifierat en mängd förslag till förbättringar och utveckling av funktioner. På den här sidan presenteras den utveckling som VGR prioriterat som viktigast att leverantören utvecklar.

VGR för dialog med leverantören om prioriteringar och tidplan med ambitionen att VGR:s samtliga prioriterade förbättringar ska genomföras så snart som möjligt. Leverantören har många regioner som kunder och för vissa av utvecklingsbehoven nedan gäller att leverantören gör en intern prioritering mellan olika kunders önskemål. Det finns ingen garanti för att alla prioriterade ärenden från VGR kommer att inkluderas i kommande utvecklingsfaser, och det är osäkert när olika leveranser kan förväntas.

Innehållsbeskrivning:

  • Här presenteras VGR:s högst prioriterade funktioner för Digitala vårdmöten utan specifik rangordning. Ytterligare förslag till funktioner med lägre prioritet finns också, men dessa är inte med i denna listning.
  • Observera att listningen endast omfattar funktioner relaterade till Digitala vårdmöten.
  • Funktioner relaterade till de övriga två e-tjänsterna, Sök vård och Egenmonitorering, ingår inte i denna listning.

Bokning och schemaläggning

  • Det ska finnas tydligare avisering från systemet till vårdpersonal när patienter har avbokat sina besök.​​
  • Det ska kunna bokas fler än en vårdpersonal med patient på en schemalagd tid.
  • Det ska kunna kopplas flera alternativa yrkesroller till samma besöksorsak.
  • Det ska bli bättre överskådlighet av bokade besök i schemavyn. 
  • Fritextfält ska finnas för där vårdpersonal kan skriva in sökorsak. Denna blir synlig i patientens mötesbokning.
  • Det ska inte gå att dubbelboka vårdpersonal.
  • Om vårdpersonal ändrar bokningen inom fem minuter efter en bokning ska detta generera ett nytt SMS till patient. (Nu kommer inget SMS.)
  • Det ska gå att per enhet konfigurera tiden för sms påminnelser.
  • Patienten ska kunna ladda upp fler än en bild vid bokning av besök.​

Behörighet och åtkomst

  • Det ska gå att automatiskt logga ut vårdpersonal ur Clinic efter en viss tid. 
  • Det ska gå att hitta rätt kollega/vårdpersonal via VGR ID Clinic och Manage.

Konsultation - vårdgivargränssnittet​

  • Vårdpersonal ska loggas ut automatiskt vid inaktivitet.
  • Vårdpersonal ska tillsammans med patient vid ett fysiskt möte kunna ha digitalt samtal med annan vårdpersonal utan att patienten får en egen digital kallelse.
  • Vårdpersonal ska få enkel överblick över nya meddelanden från patienter utan för många klick.
  • Vårdgivarinitierade besök ska inte ges någon prioriteringsgrad.
  • Det ska gå att lämna över ett ärende direkt till en annan mottagning utan att ange till vilken roll.

Sammankoppling med andra system

  • Vid bokning av patient ska vårdpersonal som arbetar i Elvis/AsynjaVisph tidböcker slippa gå in i både Clinic och Elvis/AsynjaVisph. Detta minimerar risk för dubbelbokning av patient.
  • Det ska finnas möjlighet att hitta invånarens samtliga bokade tider oavsett enhet, även tider på 1177 webbtidbok.

Patientappen​

  • Patient ska inför bokning kunna visa att hen är i behov av tolk.
  • Patient ska kunna ha flera vårdärenden öppna samtidigt. 
  • Om vårdpersonalen väljer att lägga med ett formulär till besöket ska patient få en notis om att ett formulär behöver fyllas i.
  • Patient ska kunna identifiera sig med annan metod än e-id.

Plattform och arkitektur​

  • Det ska finnas en översiktsbild över vårdpersonal eller lokala administratörer som ingår i en specifik mottagning samt vilka behörigheter de har inom mottagningen.
  • Vid överlämning av patientärende till annan vårdpersonal ska överlämnande part inte längre kunna se patientchatten.​

Tillgänglighet​

  • Tillgänglighet ska förbättras bland annat för att tillmötesgå dessa behov:
    • alla bilder, grafiska element och ikoner har ett textalternativ för att kunna läsas med skärmläsning.
    • kunna navigera med enbart tangentbord.
    • tillräckliga kontraster i patientappen och Clinic.  

Video och chatt​

  • Vid skärmdelning ska vårdpersonal inte behöva zooma in för att säkerställa att patienten kan se innehållet tydligt.​
  • Vårdpersonal ska ha chattfunktionen i bokningsformen videobesök. 
  • Patient ska kunna skicka och läsa meddelanden under pågående videosamtal utan att stänga av kameran.
  • Patient ska kunna dela skärm i videosamtal.
  • Man ska kunna fästa deltagare i flerpartssamtal. 
    Exempelvis fästa tolk vid teckentolkning så att tolk är synlig hela tiden.

Har du frågor?

Vid frågor, kontaktaförsta hand din lokala samordnare för Digitala vårdmöten. Om du inte vet vem det är kontakta Tobias Kegel, tobias.kegel@vgregion.se