FAQ - Vanliga frågor och svar

Här kan du få hjälp att felsöka om er mottagning inte syns på sidan eller något annat verkar felaktigt.

Jag kan logga in men ser inte min mottagning

Du saknar behörighet till mottagningen. Följ instruktionerna och ansök om behörighet.


Jag kan inte logga in

Om du får upp ett felmeddelande så beror det med största sannolikhet på att ditt kort inte kan läsas (detta har inget med tjänsten MarLin att göra).

Prova att stäng hela webbläsaren och öppna den sedan igen och prova. Du kan också öppna en annan webbläsare och prova där istället. För att "väcka" kortläsaren som kan ha gått in i viloläge kan du testa ditt SITHS-kort här.  Därefter bör det gå att logga in. 

Kan din dator fortfarande inte läsa kortet så ska ni kontakta service desk och uppge att er dator har problem att läsa certifikatet. 


När jag loggar in måste jag välja medarbetaruppdrag, vilket ska jag välja?

För systemet MarLin spelar det ingen roll vilket du väljer. 


Min mottagning syns inte, vad beror det på??

Det kan bero på flera olika saker. Kontrollera så att både mottagningen och utbudet är publicerat i MarLin. Ni måste också ha bokningsbara tider inom 8 veckor för att synas och/eller att ni har angett information om drop-in. 

Om allt ovan är korrekt så ska ni kontrollera så att ni har korrekt namn på tidstypen i er webbtidbok, detta mappas på ett särskilt sätt för att visas. Detta kontrollerar ni med er tidboksleverantör. Om namn och mappning är korrekt så kontrollera även ert API med er tidboksleverantör. 

Krav för att kunna visas på sidan:

  1. Ni har avtal med VGR
  2. Ni har ett API
  3. Ni har bokningsbara tider inom 8 veckor och/eller angett ni har drop-in
  4. Ni har publicerat mottagning och utbud
  5. Ni har korrekt benämning på tidstyp i er tidbok

Antal tider som visas på sidan stämmer inte

Benämningen på tidstyp i er tidbok måste vara korrekt för att tider ska kunna hämtas in, följ denna standard (under name) samt kontrollera med er tidboksleverantör hur mappning är gjord. 


Jag har publicerat flera utbud men de syns inte på sidan

För att fler utbud ska kunna synas på resp sida måste de finnas med i er tidboksleverantörs API. Kontrollera så att er mottagning och utbud finns med i API med er tidboksleverantör.