Cirkla ska ge mer hållbara utställningsproduktioner
Förvaltningens pedagoger har tillsammans med formgivaren Victoria Hofbauer tagit fram moduler till det nya, flexibla utställningssystemet Cirkla som snart ska lanseras.
Är det rimligt att slänga en utställning som bara använts en enda gång? Frågan har länge diskuterats inom verksamheten Utställningen kommer som producerar turnerande utställningar i Västra Götalandsregionens regi. Och när produktioner blev framskjutna på grund av upptagna utställningstekniker 2020 fick verksamhetens tre medarbetare, Anna Sjölander, Jennie Ardin och Ida Lagnander, en idé. Hur skulle en uppsättning delar kunna se ut, om de designades för att bygga utställningar så enkelt och resurssnålt som möjligt?
– Tack vare Victorias design finns det stora möjligheter att variera och förändra med väldigt enkla medel. Utställningsteknikerna behöver inte längre bygga en helt ny utställning från scratch, det räcker att tillföra vissa element som utmärker just den utställningen, säger Ida.
Den främsta målgruppen för utställningarna är mindre bibliotek, där lokalerna kan se väldigt olika ut. Ibland har Ida och hennes kollegor endast en golvyta att arbeta med, och ingen tillgång till väggarna. Detta är en utmaning som formgivaren Victoria Hofbauer, som också är arkitekt, antagit under sin arbetsprocess.
– Vi var överens om att formen skulle vara elegant och hålla en hög kvalitet, samtidigt som den skulle vara väldigt neutral. Möblerna kan se enkla ut vid första anblick, men olika personer ser olika saker. Och utfallet blir annorlunda beroende på vem som sätter samman utställningen, berättar Victoria.
I en tid då det råder akut materialbrist känns idén om det nya utställningssystemet klockren. Samtidigt är det fortfarande ett unikt sätt att tänka kring och arbeta med utställningar. Namnet Cirkla anspelar på begreppet cirkulär ekonomi där man utnyttjar det som tillverkats så länge som det bara går.
– Med de här modulerna kommer vi att kunna minska arbetstiden för utställningsteknikerna markant, från åtta veckor till cirka två. Samtidigt så uppskattar vi att modulerna kommer att hålla för ungefär 30–40 unika utställningar, säger Ida.
Valt att begränsa mängden material
Hållbarhetstänket genomsyrar även materialvalen, där Ida och hennes kollegor bestämt sig för att begränsa mängden material till trä och återvunnen plast. De försöker ta reda på så mycket om materialet som möjligt för att se om det ligger i linje med regionens miljömål.
Att de valt att begränsa mängden material har lett till att formen fått anpassa sig. Men att formen kommer i ”andra hand” betyder inte att den är mindre viktig, snarare att den har fått förhålla sig till utställningssystemets behov. Något som formgivaren Victoria inte tycker är några konstigheter.
– Som formgivare har jag verkligen fått uttrycka mig fullt ut och inte behövt göra något avkall på min form, säger hon.
Medskapande viktig del i arbetsprocessen
Victoria Hofbauer är barnkulturdesigner och arkitekt med erfarenhet av bland annat stadsplanering. Hon är känd för att utgå ifrån medskapande i sitt arbete, något som tilltalade Ida och hennes kollegor av pedagoger, utställningsproducenter och museitekniker.
Victoria använder sig av olika workshop-metoder som grund när hon gör den här typen av uppdrag. Inför arbetet med Cirkla fick Ida och hennes kollegor workshoppa, fyra tillfällen à fyra timmar, i Victorias regi. Slutresultatet har varit ovärderligt i processen med att utforma Cirkla och dess form.
– För att ta fram designen till utställningssystemet så behövde vi formulera vår verksamhet, vilket visade sig vara väldigt värdefullt! Vi har aldrig tidigare tagit oss tid att sitta ner och prata med varandra på det sättet, säger Ida.
– En av kommentarerna jag hörde var att ”Jag har fått tillgång till mina kollegors hjärnor”, ler Victoria.
Nu planeras det inför den första Cirkla-utställningen som ska vara färdig i september 2023. Temat är fotboll som en del av vårt kulturarv. Kollegorna inom Utställningen kommer upplever redan ett stort intresse kring Cirkla och hoppas nu att projektet ska ge ringar på vattnet inom utställningsvärlden.
– Vi hoppas att tankesättet ska sprida sig, för det är tydligt att vi behöver förändra våra arbetssätt mot mer hållbara utställningsproduktioner, säger Ida.