Användarstöd

Användarstöd för dig som arbetar med plattformen Vård och Hälsa och som läst utbildningen i Lärportalen.

De flesta av lathundarna går att zooma in i genom att hålla ned knappen "Ctrl" på tangentbordet samtidigt som du rullar på musens hjul. Om du tittar på lathundarna på mobil eller en musplatta kan du zooma med fingrarna.

Tänk på att det inte är lämpligt att spara ner eller skriva ut lathundarna eftersom de uppdateras i takt med att funktioner i systemet förändras och det endast är de som är länkade från den här sidan som är aktuella. 

Om du hittar något fel i en lathund får du gärna rapportera det på vårt användarforum på Viva Engage

Tips för att avhjälpa problem

Här är några exempel på vanliga problem och hur man avhjälper dem. 

 

- Min patient ringer och säger att hen inte kan se något annat än sitt senaste besök i appen, allt annat är spärrat.  

Har patienten ett pågående videobesök är det inte möjligt för patienten att lägga in nya mätvärden eller gå in på andra besök i appen. Om detta händer kan du gå in och välja aktuell patient. Under fliken “alla besök” kan du se om det finns oavslutade videobesök eller schemalagda besök. Skulle så vara fallet har du möjlighet att avsluta besöket åt en kollega.

Titta på någon av de här lathundarna för att lära dig hur man gör: 

Avsluta ett schemalagt besök som en kollega glömt avsluta

Avsluta ett videobesök som kollega glömt avsluta

 

- Jag använde min diktafon i förmiddags och nu på eftermiddagen fungerar inte ljudet i videomötet. 

Datorn väljer ibland fel mikrofon eller kamera vilket ställer till problem i videomöten. Du behöver ställa tillbaka till rätt inställningar ingen. I den här lathunden kan du se hur du ställer in så att det blir rätt igen:  

Lathund: Genomföra ett videomöte

Om problemet kvarstår efter den justeringen kan du få mer hjälp genom att läsa under "IT/teknik i gemensamma frågor och svar"

 

- Jag hade ett besök som blev avbokat men jag vill gå in och titta på det ändå, men nu kan jag inte hitta det. 

Avbokade besök syns inte på startsidan men de går att hitta ändå, titta på den här lathunden för att lära dig hur man gör:

Lathund - Hitta avbokade tider

 

- Inget fungerar när jag är inne i Vård och hälsa och ibland kommer jag inte in med mitt SITHS-kort! 

Ibland kan man behöva städa lite i minnet på sin webbläsare, rensa bort saker som ligger kvar och stör. Om det är mycket som inte fungerar testa att följa den här lathunden:

Lathund - Automatisk rensning av cache i Edge

 

Du hittar mer frågor och svar under "Gemensamma frågor och svar"


Tips för ett bra videomöte

Säkerställ en lugn miljö

Informera personer i din omgivning om att videobesök pågår, t.ex. genom att sätta upp en lapp på dörren. Välj ett rum som är tyst och lugnt.

Använd headset

Med headset får du händerna fria, dessutom ökar ljudkvaliteten då både brus och ljudstörningar stängs ute.

Se till att ha god belysning

Ljuset är viktigt vid ett videosamtal. Rummet ska vara väl upplyst, men undvik motljus genom stark belysning eller fönster bakom dig. Allra bäst är det om ljuskällan har en jämn spridning och är belägen ovanför eller snett ovanför dig.

Ha en prydlig bakgrund

Tänk på vad som syns i bakgrunden när du möter en patient via video. Se till att ha det rent och städat och undvik distraherande tavlor och prylar.

Är du osäker på vad som syns i bild, öva med en kollega och byt platser under samtalet för att se vad som syns från patientens synvinkel.

Tänk på hållning och kroppsspråk

Undvik att sitta nära kameran så att endast ansiktet syns, se istället till att överkroppen kommer med i bild så att patienten ser dina gester och ditt kroppsspråk. Sitt eller stå rakt i centrum av bilden och undvik att böja dig fram mot kameran.

Tala tydligt

Artikulera och var extra tydlig när du pratar i videosamtalet så att patienten kan uppfatta allt du säger.

Titta i kameran för att möta patientens blick

Tänk på att ha ögonkontakt med patienten, särskilt när du förmedlar viktig information. Men kom ihåg – ögonkontakt i videosamtalet innebär att du tittar in i webbkameran! Om du ser patienten i ögonen på skärmen ser det ur patientens vy ut som att du riktar bort blicken.

Förbered patienten på avslut

Informera patienten när mötet närmar sig sitt slut; ett videobesök kan vara svårt att återuppta. Var noga med att det är du som vårdgivare som avslutar besöket.

Journalför efter besöket

Journalför och anteckna som vid ett fysiskt möte, men gör det gärna efter avslutat besök istället för under samtalet. Väljer du att ändå journalföra under samtalet, informera om detta så att din patient förstår varför du tittar bort emellanåt.


Videomöten

Möten via video för personal som arbetar med patienter

Det finns tre sätt att boka in videobesök, här har du en sammanfattning av vad de olika besökstyperna innebär.

Schemalagd: om du vill boka in ett digitalt besök på en ledig, bokningsbar tid som lagts upp i schemat i vårdpersonalvyn. När besöksbokningen bekräftas får ombudet ett sms som bokningsbekräftelse, med information om hur hen kan ansluta till besöket. För information om bokning av denna besökstyp, se lathunden: Boka in ett digitalt besök – schemalagd

Schemalagt fri: om du vill boka in ett digitalt besök på en helt valfri tid. Kom ihåg att först kontrollera schemat i vårdpersonalvyn och din ordinarie tidbok för att undvika dubbelbokningar. När besöksbokningen bekräftas får ombudet ett sms som bokningsbekräftelse, med information om hur hen kan ansluta till besöket. För information om bokning av denna besökstyp, se lathunden: Boka in ett digitalt besök – schemalagt fri

Videobesök: om du vill boka in ett digitalt besök och vid bokningstillfället bjuda in fler än enbart patienten. När besöksbokningen bekräftas får ombudet ett sms som bokningsbekräftelse, med information om hur hen kan ansluta till besöket. För information om bokning av denna besökstyp, se lathunden:Boka in ett digitalt besök - videobesök

Gruppbesök med flera patienter

Om du vill boka in flera patienter i samma möte behöver du använda tjänsten ”Säkert Videomöte” (Pexip). 

Tänka på följande när du bokar:

  • Observera att den regionala rutinen för sms-påminnelser gäller vid utskick av den typ som systemet genererar. Följ rutinen för att försäkra dig om att du inte röjer känslig information om patienten.
  • Patienten ska ge samtycke till att nås via sms, klargör detta genom att fråga patienten alternativt kontrollera deras inställningar angående samtycke till sms på 1177.
  • Ett sms får max innehålla 160 tecken (inklusive mellanslag), Säkert Videomöte (Pexip) får endast skicka ut ett sms per inbjudan. I lathunden ser du hur du ska formulera dig för att det ska bli rätt.
  • Du får inte lämna ut patienternas mejladresser till gruppen, använd systemets funktion för att bjuda in patienterna via sms. Boka inte mötet direkt i Outlook eftersom mejladresserna då blir synliga för hela gruppen.
  • Systemet lägger automatiskt in din adress som avsändare men klicka bort den och använd istället en mejladress som patienterna får ha tillgång till eftersom denna kommer att vara synlig för patienterna, exempelvis en bevakad funktionsbrevlåda.
  • Bokningen syns enbart på ditt konto, se till att en kollega har fått möteslänken så att hen kan starta mötet om du får förhinder.
  • Du kan även boka möten åt en kollega genom att dela möteslänken men kollegan kommer då inte att se bokningen på sitt konto.
  • Tänk på att endast använda adresser som patienter får ha tillgång till.

Den här lathunden är speciellt utformad för oss som arbetar i vård och hälsa och enbart använder Säkert videomöte (Pexip) för patientbesök i grupp:

Lathund för gruppbesök med flera patienter

Systemet har en egen sida på serviceportalen, använd den för ytterligare information om tjänsten. Exempelvis hittar du här en lathund för hur du bokar in möten om du använder dig av ett gemensamt inlogg på datorn, ett så kallat ”GK-konto”

Lathund för bokning via GK-konto

Funktioner under pågående samtal

Ta emot och starta ett digitalt besök

Genomföra ett digitalt besök

Genomföra videosamtal

Parallella digitala besök

Bjuda in en kollega som gäst

Lämna över till en kollega

Skärmdelning

Administration av videomöten 

Lägga upp en bokningsbar tid i schemat

Ändra eller ta bort en bokningsbar tid i schemat

Om- eller avboka ett bokat videobesök 

Redigera deltagare i ett bokat videobesök

Skicka en biljett för bokning av schemalagt digitalt besök

Tolksamtal

Boka skrivtolk eller teckenspråkstolk till digitala vårdbesök

Boka språktolk till digitala vårdbesök


Konsultationer


Möten med barn och unga

Barn i Vård och hälsa (förklaring av regelverk samt hur man arbetar med barn och unga i systemet)

Arbete med barn och unga


Lokal administratör

Här hittar du lathundar som berör vanliga moment för dig som är lokal administratör för Vård och hälsa. 

Hantera fraser i frasbiblioteket 

Hantera fraskategorier


Support och felrapportering


Manualer

Vi rekommenderar att du inte läser manualerna, främst för att de inte innehåller någon information om våra rutiner och riktlinjer och att de är mycket omfattande. De innehåller även en del funktioner som inte stödjs av den version av Vård och hälsa som används i Västra Götalandsregionen.

Vi rekommenderar att du använder dig av vår utbildning samt lathundar för att lära dig om systemet. 

Användarmanual för Vård och hälsa

Användarmanual – Manage (manual för administratörer)