Patientens rättigheter

Patientlagen

Lagen stärker och tydliggör patientens ställning och främjar patientens integritet, självbestämmande och delaktighet i mötet med vården. 

Patientlagen

Patientnämnden

Patientnämnden ska opartiskt utifrån synpunkter och klagomål stödja och hjälpa patienter, samt bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården.

Patientnämnden

Vårdgaranti och valfrihet

Valfrihet innebär att patienten kan få vård i ett annat landsting än där den är skriven. Vårdgarantin anger hur länge patienten som längst ska behöva vänta på att få vård. I dagsläget är det 90 dagar.

Vårdgaranti och valfrihet i vården

Bemötande och kränkning

För att ge ett gott bemötande och en vård på lika villkor till alla patienter och närstående är det viktigt att vårdgivare hanterar situationer som rör bemötande och kränkning på ett korrekt sätt. Nedanstående rutin ger vägledning till dig som vårdgivare. 

Rutin vid kränkning av patient och närstående

APT-material om rutin vid kränkning av patient och närstående

Affisch om bemötande till väntrum

Bildspel om bemötande till väntrum

Mänskliga rättigheter

Att få ett gott och jämlikt bemötande i vården, är en del av de mänskliga rättigheterna, svensk lag och sjukvårdens etiska princip om alla människors lika värde. Det gäller både patienter och närstående. Här kan du läsa om vad det står på 1177 om invånarens mänskliga rättigheter i mötet med vården:

1177 - Mänskliga rättigheter i mötet med vård