NANGA – residensmusiker på Koster 2020

Förvaltningen för kulturutveckling erbjuder frilansande musiker i Västra Götalandsregionen plats och tid till konstnärlig utveckling genom ett årligt musikresidens inom pop/rock på Kosteröarna. Residensmusiker hösten 2020 var gruppen NANGA. Gruppen består av Moa Jonsson Länne, Maria Dahlin, Olimpia Dynarek och Gustav Hördegård. Här kan du läsa om varför de sökte residenset, och hur deras residensarbete gått.

Varför sökte ni vårt residens på Koster?
Vi sökte residenset för att vi tyckte att det lät som en fantastisk möjlighet att få tid och resurser att både utveckla vårt material och utvecklas som grupp. Att få 8 dagar tillsammans med fullt fokus på musiken, med rep- och studiotid och publika möten på vackra Kosteröarna lät magiskt. Residensets innehåll matchade också väldigt bra med vart vi var i vår process med soundutveckling inför inspelning av debutalbum. Vi blev såå glada när vi fick beskedet att vi valts ut av juryn!

Vad fick ni ut av residenset?
Det var magiskt! :) Vi fick ut väldigt mycket av residenset! Både i att vi fick tid att djupdyka i våra låtar och arr, men också i allt det där runtomkring med att vi fick tid att hänga, prata visioner, spela spel, ta bandfoton, träffa Strömstad tidning, osv. Inte minst påbörjade vi inspelningen av vårt debutalbum och lade grunderna för 7 låtar med Putte Johander i studion. Utifrån det fortsätter processen med debutalbumet och samarbetet med Henryk Lipp i den processen. Det känns superspännande!

Hur arbetade ni på plats?
Vi hade bestämt oss för att ta vara på studiotiden till fullo, så arbetet på plats var väldigt fokuserat kring att spela in grunderna till vårt album. De tre första dagarna repade vi och kände på tempon, inspelningstracks, sound, dynamik och arr i låtarna. Under dessa dagarna hade vi också två mini-konserter, eller publika möten som de kallades, en lång intervju med Strömstads tidning, gjorde en fotosession med bandet och annat (vi upplevde alla mareld för första gången exempelvis). Så de dagarna flög förbi väldigt snabbt! Sedan blev det väldigt intensivt studioarbete i fyra dagar. Jag och Putte såg inte mycket annat än kontrollrummet och studion under de dagarna. Eftersom vi spelade in allt separat fick de andra lite mer ledig tid och kunde utforska öarna mer och visa foton för mig, ha ha. Vi fokuserade på att få trummor, kontrabas och flygel inspelat och att ha tid till att prova olika idéer om komp och sound. Ändå hann vi med att lägga lite synth och experimentera med orgel, perkussion och noise-pålägg av olika slag.

Hur går ni vidare?
Nu fortsätter arbetet med albumet! Det är ju en väldigt konstig tid nu där alla planer ständigt måste anpassas till pandemi-läget, så vi tar det som det kommer. Men vi är nu i editeringsprocess med skatten av ljudspår vi fick med oss från Öljud studio på Nordkoster. En massa synthar, stråk och sång ska spelas in och sedan gå vidare in i mixnings-processen. I denna processen kommer jag att ha coachning av Henryk Lipp som en del av residenset. Då det var svårt att få till processen med honom inför och under residenset pga covid, så har vi gjort om det stödet till att bli coachning i den fortsatta processen med albumet vilket kommer att bli extremt lärorikt och spännande!