Regionstyrelsen 19 november 2024
Ärenden till regionfullmäktige
1. Tilläggsbudget 2025 för Västra Götalandsregionen – Fastställande av budget 2025 samt plan 2026 – 2027
I juni beslutade regionfullmäktige om Västra Götalandsregionens (VGR) budget för 2025 med plan för 2026 – 2027. I september presenterade regeringen budgetpropositionen för 2025 vilket innebär att VGR får ökade generella statsbidrag. Dessutom har både skatteunderlag- och pensionsprognoserna uppdaterats.
Utifrån detta har regionstyrelsen föreslagit ett antal ekonomiska justeringar i regionfullmäktiges budget. Tilläggsbudgeten innehåller endast ekonomiska förändringar. Inga ändringar är gjorda i mål, uppdrag eller fokusområden. Regionstyrelsen föreslår bland annat att ytterligare 654 miljoner kronor fördelas till de egna sjukhusen i VGR. Dessutom föreslår regionstyrelsen ytterligare 50 miljoner kronor till rättspsykiatrin. Bidraget till infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden minskas med 200 miljoner kronor med hänvisning till Västtrafiks minskade behov av driftbidrag samt med ytterligare 200 miljoner kronor för 2027 med hänvisning till felaktig budgetering i regionfullmäktiges budget.
Beslut: Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige beslutar följande:
- Att fastställa förslag till justerad budget för 2025 med plan för 2026 – 2027 enligt detta förslag.
- Operativa hälso- och sjukvårdsnämndens (OSN) regionbidrag ökas med 654 miljoner kronor, vilket ska fördelas till respektive sjukhusförvaltning. Tabellen nedan beskriver belopp till respektive sjukhusförvaltning i OSNs beslut den 23 oktober, tillkommande belopp enligt denna tilläggsbudget och fastställande av nya ekonomiska resurser till respektive sjukhusförvaltning för 2025.
- Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden regionbidrag ökas med ytterligare 50 miljoner kronor för att finansiera rättspsykiatrisk verksamhet med samt för att underlätta för att uppnå mål 3.2 i regionfullmäktiges budget från juni 2024 ”En hälso- och sjukvård som arbetar för en ökad psykisk hälsa.”
- Infrastruktur- och kollektivtrafiknämndens regionbidrag minskas med 100 miljoner kronor för 2025 med hänvisning till Västtrafiks minskade behov av driftbidrag samt med 200 miljoner kronor för 2027 med hänvisning till felaktig budgetering i junibudgeten.
- Regionfullmäktige fastställer regionbidrag samt resultat- och balansräkning enligt nedanstående tabeller.
- Berörda nämnder och styrelser ska fastställa reviderade detaljbudgetar senast den 31 januari 2025.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna reserverade sig till förmån för egna förslag.
2. Policy för representation 2025-2029
Västra Götalandsregionens (VGR) policy för representation har reviderats. Revideringen innehåller främst redaktionella ändringar och anpassningar för att stämma överens med regionstyrelsens reglemente.
Policyn beskriver att VGR:s representation ska främja VGR:s verksamhet och intressen. VGR:s värdskap ska vara välkomnande och bidra positivt till verksamhetens anseende. Representationen ska alltid ha ett samband med, och värde för, verksamheten. Representanter från VGR ska agera professionellt och förtroendeingivande. Representationen ska vara måttfull och kostnadsmedveten samt ha ett tydligt syfte.
VGR:s uppdrag är att verka för god hälsa. Huvudregeln är därför att alkohol inte ska förekomma vare sig vid intern eller extern representation. Undantag kan vara motiverat av särskilda skäl.
Policyn omfattar VGR:s samtliga nämnder och styrelser och majoritetsägda bolag och gäller situationer där VGR representerar, externt eller internt, såväl i som utanför Sverige.
Beslut:
- Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige antar Policy för representation 2025–2029.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
3. Regional policy för säkerhet och beredskap 2025 - 2029
Regionfullmäktige har antagit en ny policy för säkerhet och beredskap som ska gälla för perioden 2025-2029, med start den 1 januari 2025. Policyn innehåller värderingar, riktlinjer och avsiktsförklaringar inom säkerhet och beredskap för Västra Götalandsregionen (VGR) och gäller alla styrelser, nämnder, förvaltningar och bolag. Den nya versionen inkluderar uppdateringar enligt nya lagar och föreskrifter och har tydligare avsnitt om värderingar och säkerhetskultur för att underlätta förtroendevaldas, chefers och medarbetares förståelse av hur de ska agera inom säkerhetsområdet.
Beslut:
- Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige fastställer Policy för säkerhet och beredskap 2025-2029 att gälla från och med den 1 januari 2025.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
4. Konsekvensändring av ägardirektiv för GöteborgsOperan AB
Regionstyrelsen föreslår att GöteborgsOperans ägardirektiv ändras så att verksamheten bättre når ut till alla invånare i Västra Götaland, oavsett ålder, kön och/eller social bakgrund. Verksamheten utgår från operahuset i Göteborg, från scener i hela regionen samt via turnéer, gästspel och digitala medier.
GöteborgsOperan är ett helägt aktiebolag i Västra Götalandsregionen med uppdrag att ge alla invånare tillgång till opera, dans och musikal.
Styrelsen för GöteborgsOperan har tidigare i år beslutat att inte längre prioritera Skövde som spelplats utan likställer Skövde med andra platser i regionen. Detta innebär att regionala premiärer lika väl kan äga rum i till exempel Trollhättan eller Borås.
Beslut:
- Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige beslutar att tredje stycket i del C i GöteborgsOperans ägardirektiv får följande lydelse: ”Bolaget ska utifrån operahuset i Göteborg och scener runt om i Västra Götaland, samt genom turnéer, gästspel och digital media, nå invånarna i Västra Götaland oavsett ålder, kön och/eller social bakgrund.”
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
5. Inriktning för vårdvalssystemet i Västra Götalandsregionen 2024-2028
Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige antar en ny inriktning för vårdvalssystemet i Västra Götalandsregionen för perioden 2024-2028. Inriktningen ska ligga till grund för framtida avtal, uppdrag och ersättningsmodeller inom vården.
Inriktningen baseras på omställningsstrategin för hälso- och sjukvården och tar hänsyn till faktorer som jämlik tillgång till vård i hela regionen, primärvårdens roll, kompetensförsörjning samt vårdutbudsstruktur. Fem prioriterade områden lyfts fram: hälsofrämjande och förebyggande arbete, förbättrad samverkan, ökad personcentrering, kvalitet och kunskap samt prioritering och differentiering. Målet är en jämlik, sammanhållen och tillgänglig vård av hög kvalitet och patientsäkerhet som utgår från individens behov.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
Beslut:
- Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige beslutar att anta Inriktning för vårdvalssystemet i Västra Götalandsregionen 2024-2028.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
6. Kommunalförbundet Skandionkliniken, verksamhet och ekonomi 2025 och plan för ekonomi 2026-2027
Kommunalförbundet Skandionkliniken har överlämnat sin verksamhets- och ekonomiplan för 2025 samt en ekonomiplan för 2026-2027 till sina medlemsregioner. Enligt förslaget ökar abonnemangsavgiften, som står för 70 procent av Skandionklinikens intäkter, med 2 procent 2025. Detta innebär en kostnadsökning på cirka 600 000 kronor för Västra Götalandsregionen (VGR). Även behandlingskostnaden per fraktion höjs med 2 procent.
Beslut: Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige beslutar följande:
- Regionfullmäktige godkänner planen för verksamhet och ekonomi 2025.
- Regionfullmäktige godkänner planen för ekonomi 2026-2027.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
7. Motionsbalans samt redovisning av bifallna motioner 2024
Sedan förra redovisningen av motionsbalansen har sex motioner lämnats in. Inga motioner har bifallits. Totalt är 27 motioner under beredning och en motion har passerat ett år. Denna motion återremitterades av regionstyrelsen den 15 oktober 2024.
Beslut:
- Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige beslutar att motionsbalansen och redovisningen av bifallna motioner läggs till handlingarna.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
8. Yttrande över motion av Lars Holmin (M) med flera om att införa vårdval inom barn- och ungdomspsykiatrin
Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige bifaller en motion från Lars Holmin (M) med flera om att införa vårdval inom den öppna specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Västra Götalandsregionen (VGR).
Barn- och ungdomspsykiatrin i VGR har under lång tid stått inför betydande utmaningar och kämpat med låg måluppfyllelse av vårdgarantin. Trots att vårdgarantin inom barn- och ungdomspsykiatrin fastställer en väntetid på högst 30 dagar till första besök samt ytterligare 30 dagar till fördjupad utredning och behandling, uppfylldes inte vårdgarantin på något av sjukhusen under 2022.
Beslut: Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige beslutar följande:
- Regionfullmäktige beslutar att, genom att tillämpa lagen om valfrihetssystem (LOV), öppna ett vårdval inom den öppna specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin.
- Regionfullmäktige beslutar att ta fram en krav- och kvalitetsbok med tydlig ansvarsfördelningen mellan olika vårdnivåer och vad ett vårdval BUP inom öppenvården bör innehålla för att öka tillgängligheten för barn och unga med behov av både primär- samt specialistpsykiatri.
- Regionfullmäktige beslutar att inför införandet klargöra om UPH bör få utökat ansvar inom öppenvårdspsykiatri och inkluderas i vårdval BUP.
- Regionfullmäktige beslutar att ta fram en ersättningsmodell för vårdval BUP som bygger på hela vårdepisoder och med en takkonstruktion för ersättningssystemet som helhet.
- Att ge operativa hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att införande av vårdval BUP ska vara genomfört med målsättningen 2026-01-01.
- Att ge operativa hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att inrätta en politisk beredning som avspeglar de parlamentariska styrkeförhållandena i nämnden och med representation från samtliga partier. Beredningen får i uppdrag att ta fram ett förslag till krav- och kvalitetsbok som omhändertar motionens fyra att-satser samt utreda vilka ersättningsmodeller som ska ingå i vårdvalet, men inte begränsat enbart till episodersättningar.
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet reserverade sig mot beslutet.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
9. Medfinansiering- och samverkansavtal för den gemensamma sträckningen Göteborg-Borås
Regionstyrelsen föreslår att Västra Götalandsregionen (VGR) ingår avtal om medfinansiering och samverkan för järnvägssträckan Göteborg-Borås. Avtalet innebär att VGR bidrar med maximalt 2,5 miljarder kronor till projektet. Detta är en del av den överenskomna finansieringsplanen för den nya järnvägssträckningen.
Den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås är ett prioriterat projekt som syftar till att förbättra resmöjligheterna i regionen, särskilt genom integrationen med Västlänken. Avtalet syftar till att reglera parternas åtaganden och ekonomiska ansvar för planering och genomförande av järnvägsprojektet, inklusive stationernas anslutande åtgärder. Finansieringen, baserad på en kostnadsbedömning från februari 2021, fördelas enligt följande:
Trafikverket: 43,5 miljarder kronor.
Med- och samfinansiering totalt 4,4 miljarder kronor, fördelat på:
VGR: maximalt 2,5 miljarder kronor
Regional plan för Västra Götalandsregionen: 200 miljoner kronor
Göteborg: 1 miljard kronor
Borås: maximalt 345 miljoner kronor
Mölndal: maximalt 235 miljoner kronor
Härryda: maximalt 120 miljoner kronor
Eventuella EU-bidrag ska fördelas proportionellt mellan medfinansiärerna enligt deras bidrag till projektets totalkostnad.
Beslut: Regionstyrelsen föreslår att regionfullmäktige beslutar följande:
- Västra Götalandsregionen ingår avtal avseende medfinansiering (med maximalt 2,5 miljarder kronor) och samverkan för den gemensamma sträckningen Göteborg-Borås, enligt bilagt avtal daterat 2024-09-27.
- Regionfullmäktige ger regionstyrelsen i uppdrag att skriva under medfinansieringsavtalet.
Sverigedemokraterna reserverade sig till förmån för eget yrkande om avslag.
Förslaget går vidare till regionfullmäktige för beslut.
Regionstyrelsens beslut
10. Samfinansiering av ny järnväg Göteborg – Borås med medel från regional transportinfrastrukturplan
Regionstyrelsen avsätter 200 miljoner kronor från den regionala transportinfrastrukturplanen till samfinansiering av ny järnväg Göteborg – Borås. Den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås är ett prioriterat projekt som syftar till att förbättra resmöjligheterna i regionen, särskilt genom integrationen med Västlänken.
Västra Götalandsregionens (VGR) medfinansiering uppgår till 4,4–4,5 miljarder kronor, inklusive 200–300 miljoner kronor från den regionala transportinfrastrukturplanen. Dessa medel kommer från en pott för ofördelade medel, vilket gör att redan beslutade järnvägsprojekt inte påverkas. De samfinansierade åtgärderna beräknas genomföras mot slutet av planperioden 2026–2037 och kan sträcka sig in i nästa revideringsperiod, utan att påverka nuvarande prioriteringar i den regionala infrastrukturplanen.
Beslut:
- Regionstyrelsen avsätter 200 miljoner kronor från den regionala transportinfrastrukturplanen till samfinansiering av ny järnväg Göteborg – Borås.
Sverigedemokraterna lämnade en anteckning till protokollet.
11. Regionstyrelsens detaljbudget 2025 och utblick 2026-2027
Regionstyrelsen beslutar om styrelsens egna detaljbudgeten för 2025 som beskriver regionstyrelsens uppdrag och den egna verksamheten.
Regionstyrelsen, som är Västra Götalandsregionens ledande politiska organ ska säkerställa att alla nämnder och styrelser arbetar mot regionfullmäktiges mål.
Regionstyrelsens budget för 2025 är 6,5 miljarder kronor, varav 4,1 miljarder kronor kommer från regionbidrag, och är lagd med ett underskott på 168,1 miljoner kronor för att använda tidigare överskott inom Program Millennium.
Detaljbudgeten för hela koncernen beslutas vid regionstyrelsens nästa sammanträde.
Beslut:
- Regionstyrelsen fastställer regionstyrelsens detaljbudget 2025.
- Regionstyrelsen fastställer fördelningen av personalpolitiska anslaget i enlighet med personalutskottets förslag i bilaga 1 i detaljbudgeten.
- Regionstyrelsen fastställer fördelning av övergripande budgetposter för hållbarhetsarbetet i enlighet med hållbarhetsutskottets förslag i bilaga 2 i detaljbudgeten.
12. Uppföljning av revisorskollegiets rekommendationer till regionstyrelsen
Regionstyrelsen har godkänt en redovisning av uppföljningen av revisorskollegiets rekommendationer. Styrelsen har en process för att följa upp och genomföra rekommendationer från revisionsrapporter som underlag för förbättringar. Två gånger per år rapporterar Koncernkontoret status på vidtagna åtgärder till regionstyrelsen, och en sammanfattning visar vilka rekommendationer som är uppfyllda och vilka som fortfarande bearbetas.
Några huvudområden som granskats inkluderar:
- Krisberedskap: Åtgärder har genomförts för att uppfylla krav på planer, utbildningar och övningar för krishantering.
- Hot och våld: Fokus har lagts på att uppmuntra rapportering av incidenter, uppdatering av säkerhetspolicy och att stödja förtroendevalda med utbildning.
- Kompetensförsörjning: Åtgärder har införts för att stärka systematiska samråd och förbättra styrningen av kompetensförsörjningsplaner på region- och förvaltningsnivå.
- Fastighetsinvesteringar: Nytt fokus på detaljerade investeringsunderlag för bättre prioritering.
- Kapitalförvaltning: Uppdatering av riskmått för bättre insyn i avkastning och riskhantering.
Koncernkontoret bedömer att VGR:s åtgärder uppfyller revisorskollegiets rekommendationer.
Beslut:
- Regionstyrelsen godkänner redovisningen av uppföljning av revisorskollegiets rekommendationer till regionstyrelsen.
13. Svar på skrivelse från operativa hälso- och sjukvårdsnämnden om finansiering av tilläggsuppdrag till NU-sjukvården
Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden har tidigare godkänt NU-sjukvårdens förslag om ökade tilläggsuppdrag, vilket skulle kosta 14 miljoner kronor, under förutsättning att regionstyrelsen tilldelar motsvarande finansiering. NU-sjukvården har ansökt om extra resurser inom tio vårdområden, och nämnden bedömer att dessa behov är realistiska.
Beslut:
- Att operativa hälso- och sjukvårdsnämnden tilldelas 13 937 594 kr ur regionstyrelsens oförutsedda medel för att finansiera NU-sjukvårdens förslag om ökade tilläggsuppdrag.
14. Svar på skrivelse från operativa hälso- och sjukvårdsnämnden om finansiering av utlösande av option specialiserad öppenvård i Göteborg Capio Lundby AB
Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden (OSN) beslutade den 23 oktober 2024 att utlösa en option för specialiserad öppenvård med Capio Lundby Sjukhus AB till ett värde av cirka 32 miljoner kronor, förutsatt att regionstyrelsen beviljar finansiering innan november månads slut.
Beslut:
- Regionstyrelsen finansierar utlösande av optionen för att köpa mer vård vid Capio Lundby under resterande del av år 2024 för ett värde av 5,5 miljoner kronor.
- 5,5 miljoner kronor tas från regionstyrelsens oförutsedda medel.
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet deltog inte i beslutet.
15. Riktlinje för ärendeberedning i Västra Götalandsregionen
Riktlinjer för ärendeberedning i Västra Götalandsregionen (VGR) har tagits fram för att skapa ett enhetligt arbetssätt vid förberedelse av ärenden inför politiska beslut och gäller alla förvaltningar och bolag. Processen består av fyra steg: initiera, bereda, besluta och avsluta. Ärendehandboken vägleder handläggare i att följa lagar och viktiga perspektiv vid beredning. Denna riktlinje ersätter delar av den tidigare ärendehandboken, och vissa aspekter beskrivs nu i regionala rutiner.
Beslut:
- Regionstyrelsen antar riktlinje för ärendeberedning i Västra Götalandsregionen.
- Regionstyrelsen beslutar att samtliga nämnder och styrelser ska anta egna riktlinjer för nämnden/styrelsens ärendeberedning som följer regionstyrelsens riktlinje för ärendeberedning.
16. Bemyndiganden och fullmakter avseende finansförvaltningen och moderförvaltningen samt Västra Götalandsregionens anknutna stiftelser 2025
Koncernkontoret har föreslagit nya bemyndiganden och fullmakter för firmateckning inom finansförvaltningen, moderförvaltningen och Västra Götalandsregionens anknutna stiftelser för 2025. Förändringar innefattar utbyte av namngivna personer, borttagande av "inrapportering av uppgifter för trygghetsförsäkringar och pensionspremier" samt mindre redaktionella justeringar.
Beslut:
- Regionstyrelsen befullmäktigar, förtecknade personer i tjänsteutlåtande daterat 2024-10-08, för Västra Götalandsregionen med dess bindande verkan företa angivna rättshandlingar i enlighet med finanspolicyn och tillhörande riktlinjer för finansverksamheten.
- Regionstyrelsens beslut gäller tills vidare, dock längst till och med den 31 december 2025.
17. Fyllnadsval av ledamot till övervakningskommittén för Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak
Regionstyrelsen utsåg den 24 januari 2023 Ingrid Andreae (S) till ledamot i övervakningskommittén för Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak. Ingrid Andreae (S) har avsagt sig uppdraget och regionstyrelsen ska utse en ny ledamot.
Beslut:
- Regionstyrelsen entledigar Ingrid Andreae (S) som ledamot i övervakningskommittén för Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak.
- Åke Persson (S) utses till ny ledamot i övervakningskommittén för Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak fram till den 31 december 2026.
18. Fyllnadsval av representant till stiftarsamråden för Bohusläns museum och Västergötlands museum
Regionstyrelsen utsåg Conny Brännberg (KD) och Carina Örgård (V) som representanter för Stiftarsamråd för Bohusläns och Västergötlands Museum den 24 januari 2023. Efter Carina Örgårds avsägelse som representant för Västergötlands Museum den 6 februari 2024, ersattes hon av Claes-Göran Borg (V).
Carina Örgård har även avsagt sig uppdraget för Bohusläns Museum, och regionstyrelsen behöver nu utse nya representanter för både Bohusläns och Västergötlands Museum.
Beslut:
- Regionstyrelsen entledigar Carina Örgård (V) som representant i Stiftarsamråd Bohusläns Museum.
- Sten Brodén (V) utses till ny representant i Stiftarsamråd för Bohusläns Museum och Västergötlands Museum.
19. Svar till miljö- och regionutvecklingsnämnden om fastighetsåtgärder vid Stiftelsen Stenebyskolan
Stiftelsen Stenebyskolan, som drivs av Västra Götalandsregionen (VGR) och Bengtsfors kommun, står inför akuta underhållsbehov för sina byggnader. För att täcka kostnaderna, cirka 7,5 miljoner kronor, har stiftelsen ansökt om en tillfällig ökning av driftsbidraget för 2024–2025 från VGR:s miljö- och regionutvecklingsnämnd (MRU) och Bengtsfors kommun. MRU har skickat ärendet vidare till regionstyrelsen för beslut, då investeringar i fastigheter som VGR inte äger väcker frågor om framtida ekonomiskt ansvar. En utredning kring stiftelsens koppling till VGR ansvar pågår och förväntas redovisas våren 2025.
Beslut:
- Regionstyrelsen finansierar akuta fastighetsåtgärder av Stiftelsen Stenebyskolan med 5,265 miljoner kronor från regionstyrelsens oförutsedda medel.
- Medlen betalas ut under förutsättning att den andra stiftaren fattar motsvarande beslut.
20. Svar på inkommen skrivelse från Lidköpings kommun om återkoppling på framställan från Lidköpings kommun om sjukvård i Lidköping
Kommunstyrelsen i Lidköping har begärt återkoppling från regionstyrelsen om deras framställan från mars 2024, som handlar om att utveckla ett närakutcenter med ortopedakut, laboratorium och röntgen i samverkan med Västra Götalandsregionen (VGR). Regionstyrelsen har överfört ärendet till strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden (SSN), som ansvarar för sådana frågor. Under hösten 2023 har VGR genomfört en behovsanalys som visar på behovet av ökad samverkan för att förbättra vården lokalt i Skaraborg.
SSN besvarade Lidköpings framställan i maj, och regionstyrelsen hänvisar fortsatt dialog till nämnden.
Beslut:
- Regionstyrelsen översänder detta tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen i Lidköpings kommun som svar på deras skrivelse.
Sverigedemokraterna deltog inte i beslutet samt lämnade anteckning till protokollet.
Centerpartiet och Liberalerna lämnade en anteckning till protokollet.
21. Samla regionens psykiatri
Vid regionstyrelsens möte den 15 oktober 2024 föreslog ledamöter från S, V och MP att skapa en enhetlig organisation för psykiatrin inom Västra Götalandsregionen (VGR). Parallellt pågår även beredning av en motion om vårdval BUP samt en motion om att skapa en psykiatriförvaltning.
Beslut:
- Ärendet återremitteras för vidare beredning och behandling efter inkomna remissyttranden över motion om att "skapa en psykiatriförvaltning för effektiv ledning och styrning" av Håkan Lösnitz (SD) med flera.
Ärendet avgjordes genom votering.
22. Öka takten i digitaliseringen av säker kommunikation
Vid ett möte i regionstyrelsen den 23 april 2024 föreslog flera ledamöter att regiondirektören skulle påskynda digitaliseringen av säker kommunikation genom att ersätta faxmaskiner med digitala verktyg, som Säker Digital Kommunikation (SDK). Västra Götalandsregionen (VGR) har varit del av SDK nationella produktion sedan januari 2024 och har sett stor efterfrågan på tjänsten inom sina förvaltningar. Efter att ha säkerställt en stabil förvaltning och lagring för sekretessdokument är VGR redo att påbörja en kampanj för breddinförande av SDK i december. Avvecklingen av fax är dock beroende av att även andra myndigheter, såsom kommuner, börjar använda SDK.
Beslut:
- Regionstyrelsen bifaller förslaget och ger regiondirektören i uppdrag att säkerställa införandet av säker digital kommunikation.
- Uppdraget från regionstyrelsen till regiondirektören den 23 april, § 122, är fullgjort.
23. Yttrande över remiss Bildning, utbildning och delaktighet - folkbildning i en ny tid (SOU 2024:42)
VGR har fått möjlighet att lämna synpunkter till Utbildningsdepartementet på utredningen Bildning, utbildning och delaktighet - folkbildning i en ny tid (SOU 2024:42). Utredningen har i uppdrag att undersöka behovet av nya mål och indikatorer för folkbildningspolitiken samt att granska styrningen och fördelningen av statsbidrag till folkbildningen. Betänkandet föreslår att:
- en ny målstruktur införs med ett huvudmål, fyra delmål och nya indikatorer,
självförvaltningsmodellen behålls men kompletteras med effektivare kontroll och utvärdering, - en ny modell för revision och oberoende utvärdering införs,
- åtgärder vidtas för ökad transparens och återbetalning av outnyttjade medel över 10 miljoner kronor.
VGR stödjer förslagen generellt men anser att målet bör inkludera folkbildningens demokratiska roll och att fokus inte bör ligga på kvantitativa mål som kan främja ”volymjakt.” VGR påpekar även att begreppet ”nya målgrupper” är otydligt och betonar vikten av mångfald snarare än nya grupper.
Beslut:
- Regionstyrelsen avger yttrande över remiss Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildning i en ny tid (SOU 2024:42), enligt upprättat förslag.
Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
24. Yttrande över remiss Effektivare tillsyn över apotek, bättre skydd vid patientskador samt översyn av handel med receptfria läkemedel (SOU 2023:101)
VGR ställer sig bakom betänkandet "Effektivare tillsyn över apotek, bättre skydd vid patientskador samt översyn av handel med receptfria läkemedel" (SOU 2023:101) och har lämnat synpunkter på flera områden, bland annat behovet av bättre försäkringsskydd vid off-label användning av läkemedel samt den utökade möjligheten till informationsutbyte mellan myndigheterna. VGR ser även positivt på möjligheten att ta ut sanktionsavgifter vid tillsynen över apoteksmarknaden.
Finansieringsmässigt innebär VGR:s yttrande inga krav på resurstillskott, men det finns potential för potentiellt minskade läkemedelskostnader i regionen till följd av förbättrad kontroll. VGR ser fram emot att fortsätta samarbetet kring dessa viktiga frågor för att säkerställa en säker och effektiv hantering av läkemedel inom Västra Götalandsregionen.
Beslut:
- Regionstyrelsen avger yttrande över remiss Effektivare tillsyn över apotek, bättre skydd vid patientskador samt översyn av handel med receptfria läkemedel (SOU 2023:101), enligt upprättat förslag.
25. Yttrande över remiss Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt
Västra Götalandsregionen (VGR) har fått möjlighet att yttra sig över promemorian om hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt. Enligt lagförslaget ska ägare och operatörer av datacenter offentliggöra specifik information, vilket genomför en del av EU:s direktiv om energieffektivitet.
VGR anser att reduktionsplikten är ett viktigt verktyg för att stärka konkurrenskraften, minska klimatutsläppen och öka användningen av inhemskt producerade bränslen. VGR stödjer behovet av långsiktiga spelregler för tillverkare av biobränslen och är övertygade om att höjningen som föreslås är ett steg i rätt riktning.
Däremot är VGR bekymrade över det nya förslaget som innebär att laddning av elfordon räknas in i reduktionsplikten, vilket kan leda till ett lägre krav på inblandning av biobränslen.
VGR har inga invändningar mot förslagen som rör hållbarhetskriterier för bränslen och information för datacenter enligt EU-direktivet. VGR fortsätter att arbeta för en mer hållbar och effektiv energianvändning inom regionen.
Beslut:
- Regionstyrelsen avger yttrande över remiss Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt, enligt upprättat förslag.
Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
26. Yttrande över remiss Förslag till nationell plan för hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning
Västra Götalandsregionen (VGR) haft möjlighet att yttra sig över remiss ”Förslag till en nationell plan för hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning (S2023/00256)”.
Nationella vårdkompetensrådets (NVKR) plan är en omfattande rapport med många förslag att ta ställning till och som berör VGR:s arbete, direkt eller indirekt, inom området kompetensförsörjning. Planen innehåller 25 föreslagna insatser för att förbättra hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning och berör aktörer som kommuner, regioner, statliga myndigheter, Socialstyrelsen, Universitetskanslersämbetet samt regeringen.
VGR ställer sig inte bakom den nationella planen med de 25 förslagen till insatser för hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning som helhet. VGR anser att varje region bör fatta egna beslut om att arbeta med insatserna utifrån sina egna förutsättningar enligt det kommunala självstyret. VGR påpekar även att det saknas ett tydligare perspektiv av att arbeta med kompetensförsörjning på lång sikt och utifrån omställningen av hälso- och sjukvården.
Beslut:
- Regionstyrelsen avger yttrande över remiss av förslag till nationell plan för hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning (S2023/00256) enligt upprättat förslag.
27. Extern granskning av införandet av Millennium
En enig regionstyrelse beslutade att tillsätta en extern granskning för att klargöra orsakerna bakom problemen vid införandet av vårdinformationssystemet Millennium. Införandet av Millennium pausades tillfälligt fredagen den 15 november. Granskningen ska inledas så snart som möjligt och ägarutskottet ska få en första analys den 10 december.
Regiondirektören ska också presentera en handlingsplan med alternativ för att säkerställa ett hållbart vårdinformationssystem och införandeprocesser framöver. Kritiken gäller systemets funktionalitet, utbildningsmaterial, utrullning och ledningens roll i förändringsarbetet. Granskningen omfattar även ekonomiska konsekvenserna av det avbrutna införandet och konsekvenserna för de övriga sjukhusförvaltningarna gällande planerad vård.
Beslut:
- Regionstyrelsen uppdrar till regiondirektören att omedelbart tillsätta en extern granskning för att klargöra vad som föranlett de stora problemen i införandet av det nya journalsystemet. Granskningen ska inledas så snart som möjligt och ägarutskottet ska vid sitt sammanträde 10 december få en första presentation av de insikter som dittills kunnat nås.
- Regionstyrelsen uppdrar till regiondirektören att snarast återkomma med en handlingsplan med vilka alternativ som finns för att säkerställa att Västra Götalandsregionen har ett adekvat journalsystem för framtiden, samt processer som stödjer ett hållbart och ordnat införande.
- Regiondirektören får i uppdrag att återkomma till regionstyrelsen med en särskild ekonomisk uppföljning av de extra kostnader som uppstått under det planerade införandet samt konsekvenser och kostnader för övriga förvaltningar som bidragit under införandet av Millennium.