Lillemor Ekstedt årets kontaktsjuksköterska i Västra Sjukvårdsregionen

Publicerad:

Lillemor Ekstedt   Foto: Bild och Media

Lillemor Ekstedt har arbetat som sjuksköterska inom öron-, näs- och halsområdet sedan 1980 och är sedan 2014 kontaktsjuksköterska på Öron-, näs- och halsmottagningen på Skaraborgs Sjukhus Skövde. För sitt arbete med att vara tillgänglig för patienterna och att verka som en länk mellan patient och sjukvård har hon blivit utsedd till årets kontaktsjuksköterska i Västra Sjukvårdsregionen.

För Lillemor är det viktigt att vara tillgänglig för patienterna framför allt efter behandling då många mår dåligt och har svåra biverkningar i form av halssmärtor, slembildning, illamående och trötthet.

"Känns varmt i hjärtat"

-Det känns väldigt varmt i hjärtat att det är jag som har fått den här utmärkelsen. Jag har alltid känt stor empati för patienter som drabbas av cancer inom öron-, näs- och halsområdet. De har det väldigt besvärligt. Patienterna gör väldigt tuffa resor både när de är under behandling och efteråt, så jag har alltid känt ett engagemang för att försöka förstå och hjälpa dem, säger Lillemor Ekstedt.

Stötta och berätta

På öron-, näs- och halsmottagningen i Skövde är Lillemor med när patienterna får sitt diagnosbesked för att stötta och berätta om sin roll som kontaktsjuksköterska. Patienterna får i mötet ett ansikte på henne och en första kontakt. Hon arbetar 60 procent som kontaktsjuksköterska och varje förmiddag måndag till fredag mellan klockan 8.30-11 har patienterna en öppen telefonlinje som de kan ringa in till för att få prata med Lillemor om hur de mår och få svar på frågor som de har. I ett teamwork tillsammans med andra professioner som läkare, dietist, logoped, kurator och sjukhustandvård hjälper hon patienterna vidare så att de ska få den hjälp och det stöd de behöver.

Viktigt att det finns någon där

-För mig är det viktigt att patienterna ska få känna att det finns någon där när de har det besvärligt. Jag har förstått att det känns väldigt skönt för patienterna och att det är en stor trygghet för dem att ha träffat mig vid diagnosbeskedet så att de vet vem det är de eller deras närstående pratar med när de ringer.

Har kontakt även med närstående

Då cancer inom öron-, näs- och halsområdet många gånger påverkar både patienternas förmåga och ork att prata har Lillemor i sin roll som kontaktsjuksköterska även mycket kontakt med patienternas närstående.

-Många gånger blir det trevägskommunikation, det vill säga att samtalet går via närstående med patienten sittande bredvid telefonen. När närstående ringer har jag alltid kollat så att det är okej för patienten att samtalet om deras mående går via närstående.

I sin roll som kontaktsjuksköterska ger Lillemor även stöd till närstående och kan hjälpa dem att få kontakt med en kurator.

Samordnar arbetet runt patienten på kliniken

Förutom kontakten med patienter och deras närstående har Lillemor en samordnande roll under utredningens gång. Hon är med och samordnar lokala tumörkonferenser på Skaraborgs Sjukhus Skövde och är delaktig i multidisciplinära konferenser på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och blir då en länk mellan patienten och kliniken och ett stöd vid kontakter med behandlande enheter.

Bidrar på regional nivå

Lillemor bidrar även i det regionala arbetet med Min vårdplan och deltar i omvårdnadsgruppen för huvud- och halscancer tillsammans med kontaktsjuksköterskor för huvud- och halscancer från hela sjukvårdsregionen.

-Vi träffas och försöker utveckla kontaktsjuksköterskans roll genom att diskutera olika frågor, vad vi kan förändra och vad vi mer kan hjälpa patienterna med. Det känns väldigt bra att ha ett nätverk. Jag ringer ofta ner till kontaktsjuksköterskorna på onkologen i Göteborg och har ett bra samarbete med dem och de ringer även till mig när patienterna är färdigbehandlade. Då vet jag om att patienten är hemma och jag ringer dem oftast veckan efteråt och frågar hur det går för dem. Så det har varit väldigt betydelsefullt att vi har byggt upp det här nätverket, avslutar Lillemor Ekstedt.