Fler ortopedpatienter ska få rätt behandling direkt – utan att besöka sjukhuset

Publicerad:

Helena Benjaminsson och Hanna Lundvall. Foto: Garbis Sarafian/Bild och Media

Tack vare ett samarbete mellan Skaraborgs Sjukhus (SkaS) och Närhälsan kan patienter komma i kontakt med Ortopedkliniken utan att besöka sjukhuset. Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det leda till att patienterna får tillgång till rätt behandling redan på vårdcentralen.

Samarbetet startade med två vårdcentraler, i Tidaholm och Hjo, och sedan dess har ytterligare fem anslutit sig. Hittills har ett 40-tal konsultationer genomförts. Upplägget som togs fram av en arbetsgrupp ser ut så här:

  • Planerade tider erbjuds på ortopeden vid SkaS som bokas av vårdcentralerna.
  • På vårdcentralen kopplar läkare tillsammans med patient upp sig digitalt och genomför ett så kallat digifysiskt möte med ortopeden.

Mycket nöjda

-De patienter som varit bokade på den digifysiska mottagningen har varit mycket nöjda med upplägget. Behov finns att utveckla konceptet för att få ökad kontinuitet i samarbetet. Vi önskar framöver se ett minskat remissinflöde till ortopeden tack vare ökad kompetens inom primärvården, där fler patienter får tillgång till rätt behandling direkt, säger Helena Benjaminsson, processchef på ortopeden vid SkaS.

-Nästa steg blir att pröva direktkonsultation från vårdcentralen med ortopeden via specialist direkt, där ett telefonsamtal snabbt vid behov kan göras om till ett videosamtal där patienten blir delaktig, säger Hanna Lundvall, medicinsk sekreterare vid ortopedkliniken..

Önskemål från Närhälsan

Enligt Eva-Marie Gustafsson, utvecklingsledare vid SkaS enhet för digitalisering, har liknande former av digifysiska konsultationer prövats på flera ställen i Sverige och behovet finns av att öka de digitala arbetssätten.

-I det här fallet kom initiativet kom från Närhälsan med en önskan om digitala konsultationer med ortopeden där patienten finns på plats på vårdcentralen, säger hon.

De kortsiktiga målen är att testa och etablera ett arbetssätt mellan Närhälsan och ortopeden medan målen på lång sikt är kompetensöverföring, ökad utbildning och kunskap inom ortopedi, vilket kan leda till minskade ledtider för patienten och färre remisser. År 2022 skickades cirka 6 200 remisser till ortopeden i Skövde.

Kortare väntetid

Vilken betydelse har detta för patienterna?

-Kortare väntetid samtidigt som patienten blir mer delaktig i dialogen och frågor kan ställas direkt.

Vilken betydelse har det för vårdpersonalen?

-Det blir en möjlighet för vårdcentralen att lära mer om ortopedi och samtidigt en ökad förståelse för varandras verksamheter.

Hur skulle detta kunna appliceras inom andra specialistområden?

-Där det inte krävs speciella undersökningar av specialist skulle denna typ av digifysisk konsultation vara möjlig. Generellt är nog direktkonsultation det som är mest effektivt för både patient, läkare på vårdcentral och specialist.