Organisatorisk och social arbetsmiljö

Nedan lista utgår från Arbetsmiljöverkets författningssamling om organisatorisk och social arbetsmiljö. Här kan du hitta mer fakta och exempel på de villkor och förutsättningar som påverkar medarbetarnas hälsa på organisationsnivå.

en kvinna och två män sitter vi ett högt bord och arbetar tillsammans. flera människor går förbi i förgrunden.

Aktivitetsbaserat kontor, distans- och hybridarbete

ISM har gjort en sammanställning över vad aktuell forskning säger om hur ett aktivitetsbaserat kontor/arbetssätt uppfattas utifrån hälsa, arbetsmiljö och produktivitet. Vi har också samlat både egen forskning och andras kring distans- och hybridarbete.

Arbetsinnehåll

Det handlar om tydliggöra arbetsuppgifter och hur dessa ska utföras samt vilka resultat som ska uppnås. Och inte minst att få hjälp att prioritera när så behövs.

Arbetstider

Våra arbetstider har stor betydelse för hälsan. Arbetstidernas förläggning, möjlighet att påverka och inte minst återhämtning både under arbetspasset och efter, spelar stor roll.

Friskfaktorer

Vad är det som gör att medarbetarna håller sig friska på vissa arbetsplatser jämfört med andra? Här kan du läsa om de viktigaste friskfaktorerna och hitta underlaget till hur forskningen kommit fram till dessa.

Förändring

Förändring är en del av vardagen, inte minst på våra arbetsplatser. Hur man skapar en hälsofrämjande förändringsprocess? Vad kännetecknar robusta organisationer?

Gränslöst arbete

Arbetslivet har blivit mer flexibelt, vilket innebär att många kan arbeta när och var som helst. Vad får det för konsekvenser för hälsa och arbetsmiljö?

Jämlika arbetsvillkor

Hur kan vi behålla medarbetare i alla åldrar? Varför har kvinnodominerade sektorer sämre arbetsmiljö. Hur kan man organisera för en jämställd arbetsmiljö?

Kommunikation

ISM har deltagit i en rad studier, där kommunikation har varit ett viktigt tema. På denna webbplats har vi även publicerat annan aktuell forskning kring kommunikation och hälsa.

Kompetensförsörjning

Den rörlighet som det innebär när medarbetare väljer att sluta, kan vara positivt för såväl den enskilde som för samhället, men för arbetsgivaren är det tveeggat.

Kontroll i arbetet

Det handlar om hur och när arbetet utförs, inflytande på organisationen samt möjlighet att använda sin kunskap och erfarenhet. Hur lyckas man med det?

Krav

Här beskrivs olika former av krav, men också insatser för att skapa rimliga krav och goda exempel på sådant arbete.

Kränkande särbehandling och mobbning

Som arbetsgivare ska du förebygga kränkande särbehandling och ha rutiner så att drabbade tas om hand. Här har vi samlat dokument och länkar som kan vara till stöd i detta arbete.

Ledning och styrning

Ledare och ledarskap kan påverka medarbetares hälsa, välbefinnande, arbetstillfredsställelse, sjukfrånvaro och sjuknärvaro. Tydliga mål och roller är några viktiga hörnpelare.

Nyckelfaktorer

Här har vi samlat de viktigaste nyckelfaktorerna både när det gäller att förebygga ohälsa eller främja hälsa

Patient- och personalsäkerhet

Ett säkerhetsklimat som främjar säkerheten för patienter går hand i hand med ett säkerhetsklimat som främjar säkerheten för personal.

Socialt stöd

Med social arbetsmiljö menas hur vi påverkas av de personer som finns runt omkring oss i arbetet. Social stöd är en viktig del.

Utvecklingsmöjligheter

Utvecklingsmöjligheter i arbetet handlar om att ha möjlighet att lära sig nya kunskaper och färdigheter och utvecklas i sin yrkesroll. Rättvisa är en annan viktig aspekt

Läs mer i ISM-rapport 21

i rapporten presenteras sambanden mellan arbete, stress och hälsa, samt hur man skapar goda förutsättningar för hälsa på arbetsplatsen, såväl för individer som för arbetsgrupper och organisationer

Linda Corin

Forskningsledare