Hur går en utredning till?
Varje utredning på Dart börjar med ett första samtal där vi informerar om Dart och planerar utredningen tillsammans.
När Dart har tagit emot din remiss kommer vi att kalla till första samtalet. Om patienten är över 18 år deltar hen själv tillsammans med anhörig och/eller god man. För barn under 18 år deltar vårdnadshavare. Barn är välkomna att vara med om de vill och vårdnadshavarna bedömer att det skulle fungera bra. Personal från den ansvariga vårdmottagningen deltar alltid.
Under första samtalet bestämmer vi gemensamt ett passande upplägg för utredningen. Utredningen utgår alltid från metoden Gemensam problemlösning.
Gemensam problemlösning
Utredningen startar ofta med ett planeringsmöte, följt av några utprovningstillfällen, ett avstämningsmöte, en införandeperiod och till sist ett avslutande möte.
På planeringsmötet utgår vi från frågeställningen i remissen. Vi använder metoden Gemensam problemlösning för att kartlägga styrkor och ringa in problem som patienten upplever i sin vardag kopplat till kommunikation och digitala tillgänglighet. Utprovningen syftar till att hitta hjälpmedel och/eller metoder för att överkomma problemen. Vi anpassar utprovningen efter varje patients förutsättningar och intressen.
Vid behov av hjälpmedel behöver personal från den ansvariga vårdmottagningen förskriva dessa. Dart samverkar med Hjälpmedelscentralen. Tillsammans gör vi individuella anpassningar av systemet eller hjälpmedlet så att det passar för patienten. Dart utbildar och handleder personerna i nätverket kring metoder och eventuell teknik för att möjliggöra kommunikation och digital delaktighet..
När systemet eller hjälpmedlet är på plats och har anpassats efter patienten, och personer i nätverket har fått utbildning, har vi ett avslutande möte. Där sätter vi gemensamma mål som patienten, patientens sociala nätverk och den ansvariga vårdmottagningen kan arbeta mot.
Under själva perioden för utredningen har patientens anhöriga möjlighet att gå kurser på Dart utan kostnad.