Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Utredning

Utredning

En utredning på Dart innebär att vi hjälper till att hitta olika sätt att stödja kommunikation för en person med funktionsnedsättning. Vi hjälper också till att hitta rätt styrsätt för personer med nedsatt handmotorik, till exempel joystick eller ögonstyrning. Vi använder olika metoder och provar ut system eller hjälpmedel för att kompensera personens svårigheter.

Under utredningen fungerar Dart som stöd till den vårdmottagning som är ansvarig för kontakten med Dart, till exempel habilitering. Vi på Dart genomför utredningen tillsammans med den ansvariga vårdmottagningen, patienten och patientens sociala nätverk. Till nätverket hör till exempel patientens anhöriga och andra närstående samt assistenter och tvärprofessionella team från vård, skola och daglig verksamhet.

Personer oavsett ålder som bor i hela Sverige kan komma till Dart. För att få komma behöver patienten bli remitterad hit via en specialistvårdsremiss. Antingen kan den ansvariga vårdmottagningen i regionen skicka en specialistvårdsremiss, eller så kan patienten eller hens anhöriga skicka en egen vårdbegäran via 1177 Vårdguiden. Det kallas också för egenremiss.

Utredningen börjar med ett första samtal där patient och/eller vårdnadshavare och remittent deltar. Samtalets syfte är att informera om hur Dart arbetar och prata om bästa sätt att utforma insatsen samt ge oss möjlighet att samla in ytterligare information och för er att ställa frågor till Dart.

För alla barn och ungdomar upp till 18 år är det gratis att komma till Dart. Vuxna betalar 100 kr för specialistbesök. Högkostnadskort gäller. Du måste avboka senast 24 timmar innan den bokade tiden annars får du betala för uteblivet besök.

Vårdbegäran från vårdmottagning

Det är ofta personal från vårdmottagningar så som sjukvård, habilitering eller liknande som remitterar patienter till Dart. Som personal ansvarar du för att informera patienten och nätverket om vad en utredning på Dart innebär.

Beslutet att kontakta Dart ska fattas gemensamt av personalen på vårdmottagningen och patienten eller patientens nätverk. Det ska vara inskrivet i patientens vårdplan och vara väl förankrat. Under utredningen är personalen från vårdmottagningen ansvariga för fortsatt kontakt med Dart.

Vårdmottagningen skickar specialistvårdsremiss till Dart (från sitt journalsystem). Remissen ska adresseras till Dart, men skickas till remissportalen som hanterar remisser. För att se vilken adress som ska stå på remissen, samt vilken adress som ska stå på kuverter, läs på remissportalens hemsida: remissportalen

Egen vårdbegäran

Som patient eller anhörig kan du skicka en egen vårdbegäran till Dart. Innan du skickar en egen vårdbegäran måste du ha kommit överens med en vårdmottagning som är ansvarig för att ta emot de insatser som en utredning hos Dart leder till. Skicka en egen vårdbegäran till Dart via 1177 Vårdguiden.

När remissen kommit till Dart kommer vi att kontakta er och den ansvariga vårdmottagningen för att komma överens med dem hur vi ska gå vidare.

Här ser du våra e-tjänster i 1177 Vårdguiden. På 1177.se finns bra information om hur du loggar in i e-tjänsterna

Senast uppdaterad: 2023-12-15 11:04