Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Från avtal till beställningsbar produkt

Steg för steg från färdigt avtal till beställningsbar produkt i Marknadsplatsen.

Pos. Aktivitet Förklaring
1. Avtal tecknas mellan VGR:s avtalsägare och leverantör  
2. För att produkterna ska bli beställningsbara i Marknadsplatsen krävs svar på enkät och inbjudan till Leverantörsportalen. eHandelsadministratör är en person inom Marknadsplats supporten som kommer att skicka enkät och inbjudan samt med din hjälp se till att produkterna blir beställningsbara i Marknadsplatsen. 
3. Som leverantör ska du svara på utskickad enkät från Marknadsplats supporten.
Det är viktigt att ni snabbt besvarar denna enkät för att eHandelsadministratören ska kunna gå vidare med er anslutning till Marknadsplatsen.

I enkäten svarar du som leverantör på vilket anslutningssätt som önskas för att ta emot order och skicka faktura till VGR.

4. Som leverantör ska du också svara på utskickad inbjudan till Visma Proceedo Leverantörsportal om du inte har avtal med VGR sedan tidigare.
Används redan Leverantörsportalen mot annan kund gäller samma inloggning även mot VGR.

I Leverantörsportalen tar du som leverantör emot order och skickar faktura till VGR.

5. Som leverantör ska du fylla i en V6 katalog med avtalade produkter. Denna ska läsas in via Leverantörsportalen. Skapa en V6 fil för kataloginläsning uitfrån prisbilaga.
Frågor om prisbilaga besvaras av din avtalsägare hos VGR.

Länk till mall V6 katalog samt användarguide för Leverantörsportalen.

6. Först vid klarsignal från VGR kan V6 katalogen läsas in i Proceedo.

Du får ett mail när avtalet är färdigkopplat.

7. Inläsning av V6 katalog görs vid nya avtal och uppdaterade befintliga avtal. Det är viktigt att katalogerna innehåller avtalad och aktuellt information. Tänk på att uppfylla efterfrågad kvalitetsnivå på bilder och UNSPSC koder.

Katalogen ska vara inskickade senast  2 veckor före avtalsstart. Annars kan vi inte garantera att produkterna blir synliga i tid. 

Vid problem att uppfylla efterfrågad kvalitetsnivå, kontakta avtalsansvarig eller din eHandelsadministratör.

8. Tänk på att dela upp depå- och generellt sortiment i olika kataloger.
Det generella sortimentet har suffix (G) efter avtalsnumret.

Depåsortiment är produkter som säljs via Sisjödepån.
Generellt sortiment är produkter som säljds direkt från er som leverantör.

9. Efter att din katalog har skickats in så valideras den av eHandelsadministratören och godkänns så att de avtalade produkterna kan bli beställningsbara för kund.

 

     
Senast uppdaterad: 2022-09-14 08:23