1. Analysera
Den här fasen är central för att den utbildning som tas fram ska skapa ett värde.
Lärande är något som sker hela tiden oavsett om vi vill eller inte. Om lärandet är avsiktligt, planerat och har ett tydligt syfte och mål brukar det kallas utbildning. En strukturerad process för utbildningsplanering stödjer arbete med att utveckla relevanta, välplanerade och effektiva utbildningsprogram som skapar det avsiktliga lärandet och kompetensutvecklingen. På VGR Akademin arbetar vi utifrån en strukturerad process.
Processen fokuserar på både målgruppens och verksamhetens behov och mål. Den består av flera delar eller faser: analys, design, utveckling, genomförande och utvärdering. I VGR ingår också en fas som heter avsluta. I respektive fas utforskas olika frågeställningar och områden som skapar förståelse för utvecklingsbehovet och den möjliga lösningen. Olika intressenter och kompetenser involveras och bidrar i de olika faserna. Den tid som läggs i de tidiga faserna underlättar arbetet längre fram och ökar sannolikheten för att den utbildning som tas fram ger effekt i verksamheten. Slutprodukten är en färdig utbildning med en förvaltnings- och avslutningsplan.