Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Servicesidor

Det finns två varianter av servicesidor. Den ena fungerar i första hand som genomgångssida och samlar innehåll inom ett ämne. På den andra ska man enkelt kunna utföra en eller flera uppgifter. Båda servicesidorna ska hjälpa användaren att snabbt lösa sina uppgifter.

De två typerna av servicesidor finns på olika nivåer i intranätets struktur.

Struktur på VGR:s intranät

Servicesidor är vanliga webbsidor som är uppbyggda på ett speciellt sätt för att förenkla för besökarna att lösa olika uppgifter.

Servicesida nivå 1 - genomgångssidor

Servicesida nivå 1 är genomgångssidor inom ett visst område och pekar oftast vidare på servicesidor där besökaren kan utföra olika saker. I vissa fall kan uppiften som besökaren vill lösa genomföras direkt på servicesida nivå 1, genomgångssidan. Det är innehållet som styr om det behövs en undersida.

Här ska allt innehåll samlas inom ett ämne, till exempel lön och ersättningar. På sidan ska användaren snabbt kunna gå vidare för att lösa sina uppgifter eller i vissa fall guidas rätt för att lösa uppgiften. Därför finns det länkar till andra sidor på intranätet, externa webbplatser, system eller dokument.

De flesta rubriker under stöd och tjänster och min anställning är servicesidor nivå 1, genomgångssidor.

Innehåll

Överst på sidan ska det finnas tre puffblock. Dessa ska leda till de största behoven som utgår från besöksstatistik, vad användaren oftast kommer till sidan för att utöra. Puffblocken länkas till annan intranätsida, extern webbplats eller till system.

Fler uppgifter användare vill utföra nås från expanderblocken på sidan.

I mobilen prioriteras först puffblocken, sedan expanderingsblocken och sist övrigt innehåll.

Till vänster i datorvyn får max 10 expanderingsblock finnas. I expanderingsblocket skriver du en kort instruerande text om var användaren hamnar när hen klickar på länken i blocket. Länken kan gå till en annan intranätsida, extern webbplats, system eller dokument.

Till höger i datorvyn finns ett brödtextfält för innehåll.

Under brödtexten finns det möjlighet att använda textblock för mer fördjupande eller sekundär information. Det kan vara dokument eller fördjupande information på en annan webbplats. Längst ner på sidan finns det plats för kontaktuppgifter.

Ikon för servicesida nivå 1 - genomgångssidor

Ikonen visas i megamenyn. Du väljer vilken ikon servicesidan ska ha  under egenskapen "Välj menyikon för servicesidor.

Välj en ikon som kompletterar eller illustrerar det som rubriken eller innehållet på sidan syftar till. Välj så bra det går.

Exempel: en puff med rubriken "Arbetsglasögon" kan illustreras med ett par glasögon. Finns inte det, kan ett öga fungera bra för att visa att det handlar om dina ögon och din syn.

När du väljer ikon i listan ska du bara bry dig om hur de ser ut och inte vad de heter, ikonens namn kommer inte att synas. Hittar du ingen ikon som passar bra kan du använda en så generell ikon som möjligt, till exempel en lista, dokument eller en personikon.

Har du behov av andra ikoner än de som finns i listan kan du mejla önskemål till webb@vgregion.se. Ikoner för servicesidor kompletteras med jämna intervaller.

Servicesida nivå 2 - här utför medarbetaren uppgifter

Syftet med servicesidor är enkelt - de ska leverera service och snabbt hjälpa användaren utföra det den är på intranätet för att göra.

Servicesida nivå 2 är sidor som framförallt finns under rubriknivå 3.

Om det finns behov av mer innehåll än vad som ryms i ett expanderingsblock på servicesida nivå 1, genomgångssida kan du skapa en servicesida nivå 2. Det användaren behöver för att lösa sin uppgift ska vara högst upp på sidan.

Högst upp på sidan ska finnas "call-to-actionblock". Länkmålet ska vara det besökaren antagligen är på sidan för att göra och leda till en "action", att utföra en uppgift. Du kan länka till formulär, dokument, webbsidor eller system i ett call to action-block.

Det bör inte ligga fler än fyra call to actions-block per sida. Blocket ska vara 2/3 brett på intranätet.

Senast uppdaterad: 2022-04-08 12:45