Information och marknadsföring Vårdval Vårdcentral
Inom Vårdval Vårdcentral finns särskilda regler för information- och marknadsföring.
Riktlinjer för information och marknadsföring
Riktlinje marknadsföring av hälso- och sjukvård (beslutad 2021-06-15, förlängd giltighetstid till 2030-03-06)
Riktlinjerna är nationella och framtagna av SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. Syftet är att komplettera områden där man funnit att det finns brister i gällande lagar och regleringar.
Tillämpningsanvisning - Information och marknadsföring inom vårdval (2025-08-31)
Information i väntrum och andra lokaler (2024-09-04)
För politisk information och politikerbesök (2023-12-15)
Vårdvalsmärkningen
Vårdvalsmärkningen visar att leverantören och enheten är godkänd för att bedriva vård inom vårdval i Västra Götalandsregionen och därmed ingår i Västra Götalandsregionens skattefinansierade vårdutbud.
Det är viktigt att invånarna i Västra Götaland får kännedom om vilka vårdcentraler och vilka rehabenheter som bedrivs på uppdrag av Västra Götalandsregionen och som invånarna fritt kan välja mellan. Vårdvalsmärkningen är en del av detta.
Varje leverantör ansvarar för att på ett tydligt sätt visa att den uppfyller Västra Götalandsregionen krav. Vårdvalsmärkningen är en kvalitetsstämpel som visar att vårdcentralen eller rehabenheten uppfyller Västra Götalandsregionens krav för att bedriva vård inom vårdval.
Leverantören som bedriver verksamhet inom vårdval i Västra Götalandsregionen ska därför använda vårdvalsmärkningen i all sin kommunikation med invånarna (webbsida, annonser, kallelser, broschyrer mm) som omfattas av uppdraget.
Alla godkända enheter får en skylt med vårdvalsmärkningen som ska sättas upp i entrén eller på annan lämplig plats på enheten, där den syns tydligt.