Vanliga frågor och svar

Frågor och svar om Hitta vård på 1177.se och umo.se.

Varför syns inte vår vårdenhet i Hitta vård?

Kontrollera att ni har fyllt i samtliga tekniskt obligatoriska attribut

Om er vårdenhet är nyupplagd i KiV kommer den att vara synlig efter en uppdatering. Uppdateringar sker 10:00, 14:00 och 21:00. Vårdenheten blir synlig 1½ timme efter det. 


Varför syns inte ungdomsmottagningen på UMO.se?

Kontrollera att ni har fyllt i samtliga tekniskt obligatoriska attribut. För ungdomsmottagningar som ska synas på umo.se gäller dessutom att den har  verksamhetskoden Ungdomsmottagning - 1519.

Om mottagningen är en funktion i KiV förs inte alltid verksamhetskoden över till den nationella HSA-katalogen vilket gör att den inte kan bli synlig på umo.se.

Om er ungdomsmottagning är nyskapad i KiV i dag kommer den att synas efter nästa uppdatering klockan 10:00, 14:00 och 21:00. Mottagningen blir synlig 1½ timme efter det. 


Vi la till en mottagning i KiV idag, men den syns inte i Hitta vård. Varför?

Nya enheter och funktioner som läggs till i KiV syns efter nästa uppdatering av Hitta vård - klockan 10, 14 och 21. Cirka 1½ timme senare är kontaktkortet synligt i Hitta vård. 


Hur lång tid tar det för ändringar jag har gjort i KiV att synas i Hitta vård?

KiV skickar information till den nationella HSA katalogen hela tiden.

Ofta syns den ändring du har gjort efter några minuter. Men, det kan också vara så att din dator har ett cacheminne som gör att det kan ta ½-1 timme innan den syns. Du kan gå in via en mobil och se hur uppdateringen ser ut.

Tre stora uppdateringar görs per dygn då all data hämtas från den nationella HSA katalogen till Hitta vård. De görs klockan 10 och 14 samt 21:00. Cirka 1½ timme senare uppdateras kontaktkorten.

 


När blir våra e-tjänster i 1177 synliga i Hitta vård?

Hitta vård hämtar data från e-tjänsterna i inloggat läge på 1177  

  • klockan 11:00, 15:00 och 23:00 varje dag. 

Om ni lägger till eller tar bort e-tjänster dyker de upp på, eller försvinner från kontaktkortet ibland upp 1½ timme efter att data hämtats.  


Vad är ett kontaktkort?

Det är vårdenhetens egen sida i Hitta vård på 1177.se och på umo.se som vi kallar för kontaktkort. 

Större delen av innehållet kommer från KiV. Från e-tjänsterna i inloggat läge på 1177 visas de tjänster ni erbjuder och invånaren kommer direkt till den tjänst de har valt efter inloggning. 

För vårdenheter som saknar egen webbplats finns möjlighet att få ha information i Kontaktkortsadmin, KKA. Information som finns i KKA visas bara på vårdenhetens kontaktkort. 

Hur ser er vårdenhets kontaktkort ut? Gå in via länkarna och sök fram den och kontrollera att uppgifterna stämmer och att ni har information som gör så att invånare och patienter kan hitta er och få information om er verksamhet.


Var hämtas informationen till kontaktkorten?

Informationen på kontaktkorten kommer från flera olika källor. 

  • Den stora delen av informationen kommer från Katalog i Väst, KIV. All information om adress, kartkoordinater, vägbeskrivning, öppettider, telefonnummer och verksamhetskoder. Informationen under Om oss, Information till patient och Information till dig som ska besöka någon samt Så söker du vård hos oss kommer också från KiV. Likaså den gula rutan med Tillfällig information.
  • E-tjänster kommer främst från e-tjänsterna på 1177.se. De kan också komma från Kontaktkortsadmin, KKA.
  • Under läs mer finns hårdkodade länkar till prisinformation för alla vårdenheter. För vårdcentraler finns Så väljer du mottagning. 

De vårdenheter som går över till att ha all sin information i Hitta vård, och stänger ned sina egna webbsidor finns också möjlighet att ha med information från KKA. 

  • Det här kan du får hjälp med - som ligger direkt under Om oss på kontaktkortet. 
  • Aktuellt
  • Ytterligare information i Så söker du vård hos oss.
  • Praktisk information - saker som inte rör vård och behandling, men som kan vara viktigt för mig som patient eller närstående att veta, såsom apotek, frisör etc.
  • Läs mer - länkar till andra sidor på 1177.se, eller till andra sidor med kvalitetssäkrad information utan reklam.
  • E-tjänster - till en tjänst med säker inloggning för både invånare och personal som inte kan läggas i e-tjänsterna på 1177.se.

Saknar du svaret på någon fråga om Hitta vård kan du skicka ett mail till 1177hittavard@vgregion.se, eller besök den nationella manualen för Hitta vård.