Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Den 26 januari bjuder vi in till slutkonferens i projektet KomLoss - kommunikationsstödd läs- och skrivinlärning i särskolan. På den här sidan kan du läsa programmet och se konferensen livesändas - se länk nedan!
Projektet har vänt sig till elever i särskolan som inte kan läsa och som har svårigheter att kommunicera med sin omgivning. Projektet har studerat elevernas läs- och kommunikationsutveckling efter att de undervisats med stöd av två anpassade digitala appar, Accessible Literacy Learning (ALL) och Animega-interaktiv språklek (Animega-is).
Du är nu välkommen att ta del av vårt arbetssätt och våra resultat. Vi avslutar med en paneldebatt kring hur vi tar tillvara resultaten på bästa sätt. Vi kommer också att demonstrera apparna och visa material som användes i projektet. Dart och de medverkande universiteten kommer också att ställa ut aktuell information. I programmet kan du läsa om innehållet och om vår forskargrupp och gäster.
Konferensen är kostnadsfri. Vi bjuder på kaffe och ostsmörgås på morgonen samt frukt under eftermiddagen. Lunch ingår inte. Vi kommer att informera om matställen i området.
För dig som inte har möjlighet att delta på plats, finns möjlighet att ta del av digital sändning.
Projekt KomLoss står för kommunikationsstödd läs- och skrivinlärning i särskolan. Projektet, som vi menar är unikt i sitt slag i Sverige, har vänt sig till elever i särskolan som inte kan läsa och dessutom har svårigheter att kommunicera med sin omgivning. Mycket ofta är eleverna dessutom i behov av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) – oftast tecken, bilder och hjälpmedel med tal. För flertalet av dessa elever är det en stor utmaning att lära sig läsa. Nya digitala hjälpmedel har gett lärarna nya möjligheter, men kunskapen om vilken effekt dessa nya hjälpmedel kan ha på elevernas läsutveckling är mycket begränsad. Inte sällan har dessa elever exkluderats i läsforskningen.
KomLoss har studerat elevernas läs- och kommunikationsutveckling efter att de undervisats med stöd av två anpassade digitala appar, Accessible Literacy Learning (ALL) och Animega-interaktiv språklek (Animega-is). Mitt under pågående Covid lyckades vi tillsammans med engagerade lärare, pedagoger och föräldrar rekrytera 137 elever till projektet. Vi känner faktiskt inte till någon annan internationell lässtudie där så många barn från särskolan medverkat. KomLoss har finansierats av Vetenskapsrådet och Marcus och Amalia Wallenbergs stiftelse.
9:30 Mottagning med kaffe/te och tilltugg (med miniutställning)
15:00 Paneldiskussion Gunilla Thunberg / Mikael Heimann
Vad tar vi med oss? Hur kan vi komma vidare?
Marie Israelsson, Ulrika Wolff, Sofia Trapp,
Alexandra Jonasson, Sara Eriksson
15:45- Avslutning Mikael Heimann
16.00
Gunilla Thunberg
Projektledare. Universitetssjukhusöverlogoped, Dart kommunikationsstöd Sahlgrenska Universitetssjukhuset, docent i logopedi vid Göteborgs Universitet
Mikael Heimann
Projektledare. Leg psykolog, leg psykoterapeut samt professor emeritus i utvecklingspsykologi vid Linköpings universitet
Mats Lundälv
Teknisk och pedagogisk konsult IKT-pedagog, MeloTon HB, f.d. Dart kommunikationsstöd, Sahlgrenska universitetssjukhuset, samt f.d. rådgivare vid SPSM, Göteborg
Jenny Samuelsson
Doktorand och leg logoped, Dart kommunikationsstöd, Sahlgrenska Universitetssjukhuset samt Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Göteborgs Universitet
Lisa Palmqvist
Kognitionsvetare och post-dok, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet samt universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet
Emil Holmer
Leg psykolog, universitetslektor samt chef för avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Monica Reichenberg
Professor emerita i allmän didaktik, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet
Gäster
Ulrika Wolff: Specialpedagog och professor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet
Marie Israelsson: Lärare, Undervisningsråd vid Skolverket
Sofia Trapp: Specialpedagog, rådgivare vid SPSM, Linköping
Alexandra Jonasson: Lärare i KomLoss, Rydsbergsskolan, Lerum
Sara Eriksson: Förälder till elev som deltagit i KomLoss
Lite fakta i korthet:
Var: Sahlgrens aula i vid huvudentrén, Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, Blå stråket 5.
När: Torsdag 26 jan från 10.00 till 16.00. Miniutställningen öppnar 09.00 och kaffe finns från 09.30.
Anmäl dig senast 20 januari genom att klicka på någon av dessa länkar eller skanna QR-koden: