Support, förändrings- och felanmälan

Support


Support slutanvändare och systemadministratörer inom VGR:
För mer information om support och felanmälan klicka här:
Insidan/system A-Ö/BFR/Support och felanmälan

Applikationssupport privata vårdgivare:
I första hand läs i lathundar samt kontakta i er lokala it-support.
För olösta frågor skicka epost till bfr.forvaltning@vgregion.se

Support för systemadministratörer:
För supportärenden till BFR-förvaltningen såsom rättning, lägg till ny vårdgivare samt utredningar, maila bfr.forvaltning@vgregion.se om du saknar wordmallen för detta.

Vid övriga akuta felanmälningar fyll i detta formulär och bifoga i din anmälan till BFR-förvaltningen.

Länk till GE:s kundportal 
OBS! Gäller endast superusers vid frågor om teknisk applikationssupport.

Supportinformation SITHS kort
Tänk på att det är viktigt att ha i SITHS kortet innan du öppnar webbläsaren och loggar in i systemet.

Du kan läsa mer om SITHS kort, test av kort samt felsökning på denna sida: 
Support - eTjänstekort - Västra Götaland - eTjänstekort - Västra Götaland (vgregion.se)

Förändringsanmälan för BFR-anslutna system

Vid planerade enkla förändringar/uppgraderingar av anslutna system ska följande blankett fyllas i minst fyra veckor innan förändringen ska ske.

Anmälan om förändring i BFR-anslutet system för interna VGR
Anmälan om förändring i BFR-anslutet system för externa
Ifylld blankett skickas till bfr.forvaltning@vgregion.se

Anmälan teknisk applikationssupport GE (OBS! Gäller endast superusers).

Behörigheter

BFR-förvaltningen administrerar endast behörighet/åtkomst till Administrationsportalen. Behörighetsbeställningen för Samverkanstjänsten och Informationsvisaren administreras via behörighetsbeställningsportalen och hanteras av verksamheterna själva. För mera info gå till  Behörighetsbeställningsportal - VGR gemensamt (vgregion.se)

Gå in under respektive applikations checklista och läs vilken åtgärd som krävs för att få behörighet och åtkomst.

Beställa behörighet Administrationsportalen

  • (VGR externa användare) För att en användare skall kunna få tillgång till Administrationsportalen krävs även att användaren bl.a. har VGR-AD. För mer info se Checklista Behörigheter Administrationsportalen.
  • (Alla användare) ) BFR-förvaltningen lägger till den nya användaren till rätt gruppering i Administrationsportalen Anmälan som skickas till BFR-förvaltningen ska innehålla namn, VGR ID och tillhörande förvaltning. Anmälan skickas till bfr.forvaltning@vgregion.se

Beställa behörighet Samverkanstjänsten
Åtkomst till Samverkanstjänsten kräver SITHS-kort samt medarbetaruppdrag Vård och Behandling Sammanhållen Journalföring (VoB SJF).
För åtkomst krävs att det i KIV sätts värdet ”VGR; BFR-Samverkanstjänst” i personattributet ”SystemRole” på användarnivå. Beställningen hanteras via din lokala KIV admin.
Särskild behörigbeställning krävs för administratörsrollen i Samverkanstjänsten.

OBS! Behörighetsbeställningen administreras inte via BFR förvaltningen

Åtkomst Informationsvisaren
Åtkomst till Informationsvisaren kräver SITHS-kort samt medarbetaruppdrag Vård och Behandling Sammanhållen Journalföring (VoB SJF). Saknar du som användare detta medarbetaruppdrag sedan tidigare måste det beställas av verksamheten via Behörighetsbeställningsportalen.

OBS! Behörighetsbeställningen administreras inte via BFR förvaltningen

OBS! Tänk på att vid ny release av ett webbaserat system är det viktigt att rensa cachen och cookies innan man börjar använda systemet för att få den bästa användarupplevelsen.  
Lathund för att rensa cache