Gemensamma frågor och svar

Här hittar du information om vanliga frågor och svar som är gemensamma för flera av e-tjänsterna i Vård och hälsa. Sidan uppdateras löpande.

Klicka på någon av länkarna nedan för att komma direkt till frågor och svar för ett specifikt område.  

Funktioner/systemet Vård och hälsa 

Gemensamma processer och nya arbetssätt

Information/kommunikation

Införande 

IT/teknik

Support 

Utbildning

Övrigt

Funktioner/systemet Vård och hälsa 

 

När kommer förvaltningarna att få tillgång till vidimeringar i produktionsmiljön? 

Om vårdenhet önskar använda vidimeringar ska kontakt tas med digital samordnare.   

Vilka meddelanden får patienten inför ett digitalt vårdmöte?

Inför digitala vårdmöten som bokas via vårdpersonal får patienten ett SMS vid bokningstillfället med datum och tid för besöket. Klockan 07.00 på besöksdagen och 10 minuter innan det bokade besöket får patienten en påminnelse via SMS. Slutligen får patienten ett SMS i samband med att besöket startar. 

Hur ska verksamheterna dokumentera i Vård och hälsa?

Medarbetare ska inte dokumentera någon information i Vård och hälsa. Dokumentation ska göras enligt ordinarie rutiner i journalen.  

Kan vårdpersonal ändra patientuppgifter om de är felaktiga?

Ja, vårdpersonal kan justera telefonnummer, men inte patientens namn. Det hämtas från befolkningsregistret. Förnamn registreras manuellt på barn som har personnummer men inte registrerat förnamn via skatteverket. Barn som fyllt 13 år men som inte loggat in i Vård och Hälsa är ej möjliga att ändra. 

 

Hur fungerar testprocessen för Vård och hälsa? 

Majoriteten av releaser testas av leverantör. Dessa är mindre ändringar och släpps veckovis. Förvaltning och samordnare testar det nya så fort vi har möjlighet för att kunna fånga upp och återkoppla synpunkter till leverantör. 

När en ny större förändring kommer, har Västra Götalandsregionen möjlighet att testa detta i förväg innan det aktiveras i produktion. 

Hur mycket information sparas i Vård och hälsa och hur länge sparas den?

Genomförda videosamtal sparas inte, men all text, bifogade bilder och filer sparas i Vård och hälsa och är tillgängliga för både patienter och medarbetare i efterhand. Enligt nuvarande rutiner sparas informationen i tio år. 

Hur legitimerar sig invånare vid inloggning i Vård och hälsa?

För både vuxna och för ungdomar fungerar det på samma sätt som med inloggning till 1177.se. I dagsläget fungerar följande e-legitimationer: BankID, Freja eID Plus 

Det är i dagsläget inte möjligt att använda e-tjänsterna utan e-legitimation och det är inte möjligt att vara anonym. 

Gemensamma processer och nya arbetssätt

När ska patienter skicka meddelanden till hälso- och sjukvården i Vård och hälsa respektive 1177.se?

Om patienten vill komma i kontakt med sin mottagning ska meddelandefunktionen i 1177 e-tjänster användas, det är en del av basutbudet och ska vara tillgängligt för alla mottagningar. Patienter kan bara skicka meddelande till hälso- och sjukvården via Vård och hälsa om det finns ett pågående asynkront ärende där. Det utgår från att patienten har en relation med vårdenheten, vilken har öppnat möjligheten för patienten att kommunicera via meddelanden till vårdenheten. 

Information/kommunikation 

Finns det regiongemensamt informationsmaterial riktat till patienter om Vård och hälsa eller behöver varje förvaltning ta fram eget material?

Informationsmaterial - Vårdgivarwebben Västra Götalandsregionen

Införande 

Hur kan man få fram statistik om användningen av Vård och hälsa?

VGR har via leverantören tillgång till statistikverktyget Metabase. Beställning av behörighet synkas inom egen förvaltning och sker förslagsvis av projektledare implementering Vård och hälsa. Beställningen sker via supportformuläret. 
På lite längre sikt:  Ett arbete pågår med att integrera statistik från Vård och hälsa med VGR:s Power BI Portal server. 

IT/teknik

I vilka webbläsare kan en invånare använda vardochhalsa.vgregion.se? 

vardochhalsa.vgregion.se fungerar i samtliga på marknaden vanligen förekommande webbläsare.

Vilken utrustning krävs för att en patient/invånare ska kunna delta i ett digitalt vårdmöte?

För patienter/invånare behövs en dator eller smartphone med mikrofon och kamera samt säker digital inloggning, via till exempel bank-id. Appen behövs eller en webbläsare, de flesta på marknaden förekommande webbläsare fungerar.

Vilka webbläsare kan medarbetare i vården använda för att boka och genomföra ett digitalt besök?

Medarbetare rekommenderas att använda någon av webbläsarna Edge eller Chrome för att arbeta i Vård och hälsa. 

Vilken utrustning krävs för att en medarbetare i vården ska kunna delta i ett digitalt vårdmöte?

För vårdpersonal behövs en dator, mikrofon, kamera och säker inloggning, som sker via SITHS-kort. Tänk på att även miljön ska vara anpassad för genomförande av digitala vårdmöten. Följ de tips som finns för ett lyckat vårdmöte, beakta sekretess och följ förvaltningens riktlinjer rörande kläder och namnbricka. 

Om inloggning med SITHS-kort tillfälligt inte fungerar, ska medarbetare då rekommenderas att logga in med privat e-legitimation?

Medarbetare kan inte logga in med privat BankID. Vid problem med SITHS-kort hämtar medarbetare ut reservkort enligt ordinarie rutin. 

Fungerar reservkort (SITSH) i Vård och hälsa?

Ja reservkort fungerar både i produktions- och utbildningsmiljön.

Är e-tjänsterna i Vård och hälsa inom VGR sammankopplade med Elvis och AsynjaVisph?

Nej, denna koppling finns inte i nuläget.

Är e-tjänsterna i Vård och hälsa sammankopplade med till exempel journal- eller bokningssystem hos privata vårdgivare inom vårdvalen vårdcentral och rehab?

Nej. 

Support 

När är medarbetarsupporten öppen? 

Invånarsupport i Västra Götaland - 1177

Utbildning

Finns det regionalt framtaget material för utbildning i Vård och hälsa?

Det finns en e-utbildning i Lärportalen. Länk till utbildningen finns här: e-tjänster i Vård och hälsa (vgregion.se)

Hur lång tid tar det att gå e-utbildningen i Lärportalen?

Det beror helt på vilka delar som är relevanta för dig och vad du har för arbetsuppgifter i Vård och hälsa. Utbildningen i Lärportalen består av en grundutbildning och sedan flera tilläggsutbildningar bland annat för  digitala vårdmöten och om rollen lokal administratör. Varje avsnitt tar cirka 30 minuter att genomföra. Det finns regionala rekommendationer för vilka avsnitt i utbildningen som är relevanta baserat på medarbetarens arbetsuppgifter. Observera att utbildningen kommer att fyllas på med fler avsnitt, till exempel för e-tjänsten Sök vård.

Måste man gå hela utbildningen i Lärportalen på en gång eller kan man dela upp det?

Utbildningen består av flera olika delar, som man kommer att kunna genomföra i etapper om så önskas.

Hur lång tid innan en verksamhet börjar använda Vård och Hälsa är det lagom att utbilda användarna?

Rekommenderat är att lägga utbildning och träning på centrala moment nära inpå övergången, högst en till två veckor innan. Varje införandeprojekt ansvarar för att bedöma vad som är lämpligt för de egna verksamheterna.

Övrigt

Hur tas feedbacken som patienten lämnar i appen omhand?

Beroende på typ av feedback, tas detta emot av leverantören eller förvaltning. 

Loggas medarbetares aktiviteter i Vård och hälsa? 

Ja, lösningen följer lagstiftningen om logg och spärr och alla aktiviteter i plattformen loggas. 

Vilka miljöer finns i Vård och hälsa? När ska de olika miljöerna användas och av vilka personer?

I Vård och hälsa finns tre miljöer; produktionsmiljön, utbildningsmiljön och testmiljön. Produktionsmiljön är den riktiga/skarpa miljön och den används av hälso- och sjukvården för kontakt med invånare och patienter. Utbildningsmiljön är en spegling av produktionsmiljön och används av hälso- och sjukvården för att öva på och utbilda om olika funktioner och flöden i Vård och hälsa. Observera att vissa funktioner kan bli tillgängliga i utbildningsmiljön innan de blir tillgängliga i produktionsmiljön. Detta ger hälso- och sjukvården möjlighet att prova på att använda och bli bekväma med funktionerna innan de används i driftsmiljön. Testmiljön används av ett fåtal personer som testar ny funktionalitet och nya flöden innan de blir tillgängliga i utbildnings- respektive driftsmiljön.

Varför finns det flera patientappar för Vård och hälsa?

För närvarande kan Vård och hälsas e-tjänster användas genom tre olika patientappar: ”Vård och hälsa”, ”Närhälsan online” och ”Ungdomsmottagningen”. Målet på lång sikt är att oavsett vilken väg invånarna väljer ska de enkelt kunna få tillgång till VGR:s olika digitala tjänster, anpassade efter individuella behov. Som vårdpersonal använder du Clinic oavsett vilken av patientapparna patienten använder. 

Behöver man olika typer av digital mätutrustning för monitorering i de olika apparna?

Nej, samma utrustning kan kopplas och användas tillsammans med apparna "Vård och hälsa" och "Närhälsan Online". 

Vilka är de främsta skillnaderna mellan de olika patientapparna?

De tre patientapparna riktar sig till olika målgrupper. Patientappen "Vård och Hälsa" ger patienter eller invånare en sammanfattande översikt av all sin aktivitet kopplad till någon av e-tjänsterna i Västra Götalandsregionens utbud. För en patient som söker vård hos Närhälsan online eller är listad hos Närhälsans vårdcentraler kan patientappen "Närhälsan Online" användas. För ungdomar upp till och med 24 år finns patientappen "Ungdomsmottagningen", som visar utbudet som riktar sig till denna målgrupp. Som vårdpersonal arbetar du i Clinic oavsett vilken patientapp patienten använder. 

Vilken transparens finns mellan apparna och de besök som patienten kan se?

I apparna för Vård och Hälsa och Närhälsan kan patienten se alla sina besök utom de hos Ungdomsmottagningen. Besök som är bokade och genomförda via Ungdomsmottagningen är endast synliga i Ungdomsmottagningens app. 

Kan en patient som använder Ungdomsmottagningens app även se sina besök hos Närhälsan och specialistmottagningar i Vård och Hälsa?

Ja det stämmer.

Kan en patient som använder Närhälsans app också se sina bokade besök hos mottagningar via Vård och hälsa, och vice versa?

Ja, det är korrekt.

Kan en patient som använder Närhälsans app eller Vård och hälsa också se sina bokade besök via Ungdomsmottagningen?

Nej, det är inte möjligt. Besök hos Ungdomsmottagningen är endast synliga i Ungdomsmottagningens app.