Forskare på Dart
Forskningsverksamheten på Dart handlar om kommunikationsstöd i olika former. Här ser du forskare och doktorander på Dart.
Gunilla Thunberg
Disputerade 2007 med avhandlingen Using Speech-Generated Devices At Home.
Avhandlingen undersöker om barn med autismspektrumstörning kan använda samtalshjälpmedel för att förbättra sin kommunikation i olika aktiviteter i hemmet. Resultatet visar att barn med autism kan ha nytta av samtalshjälpmedel som anpassats till barnet, aktiviteten och som omgivningen använder aktivt. Hjälpmedlet kan då förankra samspelet mellan barn och förälder.
Gunillas nuvarande forskning har tre inriktningar: (1) Kommunikationsstödjande insatser och AKK på tidig nivå och för såväl små barn, ungdomar som vuxna, (2) Läsundervisning för barn och ungdomar i behov av AKK, samt (3) AKK som universell design för att öka kommunikativ tillgänglighet, framföra allt i barnsjukvård.
Margret Göransson Buchholz
Disputerade 2019 med avhandlingen Let’s stay in touch! - Remote communication for people with communicative and cognitive disabilities.
Avhandlingen beskriver fjärrkommunikation för personer med kommunikativa och kognitiva svårigheter i relation till självbestämmande och delaktighet. Resultatet visar att tillgång till fungerande fjärrkommunikation är viktigt för att ha kontroll över sitt eget liv. Den beskriver också hur det behövs ökad tillgång till fungerande teknik, kunskap och stöd för att personer med kommunikativa och kognitiva svårigheter ska kunna fjärrkommunicera som de själva önskar.
Margrets nuvarande forskning rör två olika teman:
(1) Att uppnå kommunikation och digital delaktighet för personer med motoriska funktionsnedsättningar med hjälp av alternativa styrsätt
(2) Att uttrycka sin åsikt med hjälp av samtalsmatta inom tex LSS eller för att delta i forskningsstudier.
Sofia Wallin
Disputerade 2025 med avhandlingen Supporting Communication in Schools for Students with Intellectual Disability: Augmentative and Alternative Communication and Partner Strategies.
Avhandlingen undersöker turtagning och användning av olika kommunikationssätt i klassrum för elever med intellektuell funktionsnedsättning (anpassad grundskola). Videoobservationer visade att skolpersonalen dominerade interaktionerna i klassrummet och att både elever och personal använde mer kommunikationsstöd under styrd aktivitet (samling) än mindre styrd aktivitet (rast). Skolpersonalen deltog i insatsen AKKtiv Kompis där de får teoretisk och praktisk kunskap om kommunikationsstrategier. Efter insatsen anpassade lärarna sig mer till elevernas kommunikation och använde mer pekprat. Användning av pekprat avtog dock delvis över tid. Eleverna tog fler turer och använde fler bilder, med en signifikant ökning sju månader senare. Avhandlingen visar att skolpersonals användning av kommunikationsstrategier påverkar elevernas kommunikation. Långsiktigt stöd till skolpersonal och konsekvent användning av dessa strategier betonas, särskilt eftersom skillnad i elevernas kommunikation inte omedelbart blir märkbar.