Sjukresor för patienter från andra länder

Patienter från andra länder kan ha rätt att åka sjukresa till och från vården. Om patientens medicinska tillstånd kräver sjukresa med sjukresetaxi i personbil eller specialfordon, kan du som vårdpersonal beställa det via Västtrafiks Kund- och resetjänst. Dessa bokas på olika sätt beroende på var patienten kommer ifrån.

Patient som är nordisk eller EU/EES-medborgare  

När du beställer sjukresa med sjukresetaxi måste du faxa eller mejla blanketten ”Beställning av transport för nordiska eller EU/EES medborgare via Västtrafik” till Västtrafiks Kund- och resetjänst. 

Fax-nummer 0500-65 98 23

Mejladress vt.ua.fax@samres.se

Västtrafiks Kund- och resetjänst kommer att kontakta den vårdpersonal som skickat in blanketten och bekräfta bokningen.

Beställning av resa för nordisk medborgare  

Patienten måste ha giltigt ID-kort och adress eller EU-kort.

Blanketten måste vara komplett ifylld (gäller inte akut inresa).  
Det är viktigt att du alltid fyller i patientens fullständiga folkbokföringsadress i hemlandet.

Transport för nordiska medborgare till hemlandet ska intygas av läkare i särskild ruta på blanketten.

Beställning av resa för EU/EES-medborgare eller schweizisk medborgare  

Patienten måste ha giltigt EU-kort eller provisoriskt intyg från Försäkringskassan (gäller ej vid akut inresa).

Blanketten måste vara komplett ifylld (gäller inte akut inresa). En tydlig kopia på EU-kort eller annat giltigt intyg från Försäkringskassan ska alltid faxas med blanketten.

Observera! Du får inte beställa sjukresa för vidare transport till patientens hemland till exempel till flygplats eller hamn. Det är okej att boka resa till närmsta resecentrum.

Patient som är asylsökande (samt patienter som går under massflyktsdirektivet)

Om patienten du ska boka resa åt är asylsökande måste du uppge:

  • LMA-nummer eller de första sex siffrorna i personnumret
  • Förnamn och efternamn på patienten
  • Ditt namn och avdelning 

Patient som är papperslös

Om patienten du ska boka resa åt vistas i Sverige utan giltiga tillstånd är det viktigt att du uppger:

  • Att patienten är papperslös vid bokningen. Du behöver inte uppge vilket land patienten kommer ifrån
  • För och efternamn och personnummer på patienten
  • Ditt namn och avdelning

Tänk på att patienter som är från EU/EES och har vistats i Sverige i mer än 3 månader, och saknar uppehållsrätt eller uppehållstillstånd, är papperslös.

Patient som inte är nordisk-, EU/EES, schweizisk medborgare, asyl eller papperslös

De här patienterna betalar sin resa själva och får inte åka sjukresetaxi.

Patienter med samordningsnummer

Var uppmärksam på om patienten har ett samordningsnummer istället för ett personnummer. Ett samordningsnummer är ett identitetsnummer för personer som inte är folkbokförda i Sverige. Numret liknar ett svenskt personnummer, men har talet 60 eller 70 adderat till födelsedatumet.

Om en patient har samordningsnummer ska du alltid kontrollera vilket land patienten kommer ifrån innan en sjukresa bokas.

För patienter med samordningsnummer gäller följande:

  • EU/EES-medborgare med samordningsnummer: Dessa patienter hanteras som övriga EU/EES-medborgare. Sjukresa kan bokas enligt gällande rutiner för patienter från EU/EES.
  • Personer från land utanför EU/EES med samordningsnummer: Sjukresa ska inte bokas. Dessa patienter har inte rätt till sjukresetaxi.