Det finns tre sätt att boka in videobesök, här har du en sammanfattning av vad de olika besökstyperna innebär.
Obs! Om du gör ändringar inom 5 minuter efter bokningen gjorts
skickar systemet inte ut ett nytt SMS och därmed notifieras inte
patienten om att en ändring har skett.
Schemalagd: om du vill boka in ett digitalt besök på en ledig, bokningsbar tid som lagts upp i schemat, se lathunden: Boka in ett digitalt besök – schemalagd
Schemalagt fri: om du vill boka in ett digitalt besök som inte är knutet till ett schema, se lathunden: Boka in ett digitalt besök – schemalagt fri
Videobesök: om du vill boka in ett videobesök utan chatt eller om du vid bokningstillfället vill bjuda in fler än enbart patienten, se lathunden:Boka in ett digitalt besök - videobesök
Har du redan ett bokat videobesök?
Om du har fått ett besök bokat för dig hittar du det i startmenyn. Den här videon visar dig hur du startar upp och genomför besöket.
Lathundar
Meddelanden (asynkron chatt)
Schemalagt samt Schemalagt fri - ta emot samt avsluta ett ärende
Ta emot och hantera ett asynkront ärende
Bjuda in en kollega som gäst
Lämna över till en kollega
Parallella digitala besök
Skicka en biljett för bokning av schemalagt digitalt besök
Videomöten
Starta upp samt avsluta ett videobesök
Genomföra videosamtal
Skärmdelning
Gruppbesök med flera patienter
Boka ett gruppsamtal
Genomföra ett gruppsamtal
Ändra ett bokat gruppsamtal
Avboka ett gruppsamtal
Administration av videomöten
Om- eller avboka ett bokat videobesök
Redigera deltagare i ett bokat videobesök
Tolksamtal
Teckenspråk- skrivdövblind- eller taltjänsttolk till digitala vårdbesök
Språktolk till digitala vårdbesök
Om patienten inte svarar
Lathund - Vård och hälsa - uteblivet besök (vgregion.se)
Säkert Videomöte (Pexip)
Saknas det en besökstyp för din verksamhet?
Om besökstyperna i Vård och Hälsa inte passar era ändamål så finns det ett system med närliggande funktioner. Här hittar du information om detta system.
Systemet har en egen sida på serviceportalen, använd den för ytterligare information om tjänsten. Exempelvis hittar du här en lathund för hur du bokar in möten om du använder dig av ett gemensamt inlogg på datorn, ett så kallat ”GK-konto”
Lathund för bokning via GK-konto
Tänka på följande när du bokar:
- Observera att den regionala rutinen för sms-påminnelser gäller vid utskick av den typ som systemet genererar. Följ rutinen för att försäkra dig om att du inte röjer känslig information om patienten.
- Patienten ska ge samtycke till att nås via sms, klargör detta genom att fråga patienten alternativt kontrollera deras inställningar angående samtycke till sms på 1177.
- Ett sms får max innehålla 160 tecken (inklusive mellanslag), Säkert Videomöte (Pexip) får endast skicka ut ett sms per inbjudan. I lathunden ser du hur du ska formulera dig för att det ska bli rätt.
- Du får inte lämna ut patienternas mejladresser till gruppen, använd systemets funktion för att bjuda in patienterna via sms. Boka inte mötet direkt i Outlook eftersom mejladresserna då blir synliga för hela gruppen.
- Systemet lägger automatiskt in din adress som avsändare men klicka bort den och använd istället en mejladress som patienterna får ha tillgång till eftersom denna kommer att vara synlig för patienterna, exempelvis en bevakad funktionsbrevlåda.
- Bokningen syns enbart på ditt konto, se till att en kollega har fått möteslänken så att hen kan starta mötet om du får förhinder.
- Du kan även boka möten åt en kollega genom att dela möteslänken men kollegan kommer då inte att se bokningen på sitt konto.
- Tänk på att endast använda adresser som patienter får ha tillgång till.
Den här lathunden är speciellt utformad för oss som arbetar i vård och hälsa och enbart använder Säkert videomöte (Pexip) för patientbesök i grupp:
Lathund för gruppbesök med flera patienter