Resor och logi

Bokningar av enklare inrikesresor och logi ska göras i systemet Tripracer. Du kan boka när det passar dig utan att vara beroende av personlig service. Du kan välja resesätt, avgångstider och boende utifrån resans syfte till det bästa priset.

Bokningar ska göras i Tripracer både för enskilda resenärer och för medarbetare med rollen resebokare med behörighet att boka för andra personer än sig själv. Som enklare inrikesresor och logi räknas resor för mindre än 10 personer. Det är också möjligt att boka utrikesresor och logi i systemet.

Bokning via telefon och e-post till resebyrån kommer endast att vara möjligt när det gäller utrikesresor och komplexa bokningar för fler än 10 personer.

Förändringen möjliggör att Lingmerths resebyrå kan ge bättre personlig service för utrikesresor och komplexa bokningar. Det innebär också en lägre kostnad för arvoden som VGR betalar till resebyrån för bokningarna.

För närvarande har SJ problem med sitt bokningssystem för resebyråer

2024-09-16

Bokningssystemet har begränsningar/ingen tillgänglighet för närvarande att tillhandahålla följande funktioner:

  • Välja sittplats på tåg
  • SMS-biljett
  • Nattåg kan inte bokas online (Kontakta Lingmerths för personlig service)
  • Specialmat kan ej bokas i förväg

Dessa problem är ingenting som Lingmerths kan kontrollera och åtgärda utan problemet ligger hos SJ. SJ beräknar att samtliga problem ska vara åtgärdat under 2024. 

Övrigt
Biljettyperna 2:a klass har ändrat namn. 
- 2:a klass + Standard Extended = 2:a klass lugn
- 2:a klass Standard = 2:a klass

Inloggning Tripracer

Inloggning Tripracer

När en användare är registrerad i systemet får användaren en anvisning om hur inloggning ska ske vid första tillfället.

Har du inte behörighet att beställa, fyll i nedan formulär "Resenärsprofil". Formuläret är för nyregistrering av resenärer som har rätt att boka egen resa och resa för andra.

Resenärsprofil

Det är viktigt att ange rätt Beställar ID och FE adress i formuläret för att fakturorna ska bli korrekta.

Förteckning över Beställar ID i VGR 

Förteckning över FE adresser

Utbildning nya bokningssystemet Tripracer

Inom VGR finns olika modeller för hur förvaltningarna valt att organisera bokningen av resor. I en del förvaltningar bokar enskilda resenärer själva sina resor och i andra finns det utsedda resebeställare eller bokningscentraler. Hur bokning av resor är organiserat avgör om du som resenär har rätt att boka egen resa eller om du ska vända dig till en resebeställare.

För att en resenär ska kunna använda systemet behöver det finnas en resenärsprofil. I samband med att systemet tas i drift har det skapats resenärsprofiler för alla frekventa resenärer i förvaltningen de senaste 12 månaderna. Om det saknas resenärsprofil behöver en sådan registreras. Att boka en resa med eller utan logi i systemet liknar andra sätt för bokning av resor och logi som finns på marknaden.

Till exempel via SJ, MTRX, Hotels.com, TUI, Ving med flera.

Webbinarier

Länkar till tillfällen för webbinarier

Manualer

Resenär

Profiladministratör

Utbildningsfilmer

Nedan finns ett antal utbildningsfilmer som stöd för att komma i gång med systemet (rättigheter till filmerna har getts till VGR från Göteborgs stad och därför syns stadens logotyp i filmerna).

Filmerna under rubriken Resenär riktar sig till er som själva bokar er resa och filmerna under rubriken Resebeställare riktar sig till er som bokar resor för andra medarbetare.

Resenär

Redigera profil

 

Boka tåg

 

Boka hotell

 

Boka flyg

 

Resebeställare

Redigera profiler

 

Boka tåg

 

Boka hotell

 

Boka flyg

 

 


Så bokar du resor för fler än 10 personer och komplexa bokningar via e-post

Fyll i blanketten för bokning av resa och logi, och skicka den via funktionen ”E-posta här” i blanketten eller mejla blanketten till vgr@lingmerths.se.

I ämnesraden ska avresedatumet finnas med.   

Så bokar du resor för fler än 10 personer och komplexa bokningar via telefon

  • Ring 010-122 68 45
  • Ha alltid beställar-ID och FE-nummer till hands (utan uppgifterna kan du inte boka). Saknar du uppgift om beställar-ID och FE-nummer kontaktar du din närmsta chef.

Kontakt

Teknisk support Lingmerths Resebyrå 010 122 68 97 eller tripracer@lingmerths.se hjälper till med bokningstekniska frågor i systemet Tripracer.

För frågor kring Västra Götalandsregionens avtal, mejla koncerninkop@vgregion.se eller ring 010-441 02 00 (knappval 2). Du kan också kontakta förvaltningens inköpscontroller  VGR Inköpscontrollers

Mer information

Inställda avgångar och ändrade avresetider

Vid inställda avgångar med tåg eller flyg ska Lingmerths kontaktas via telefon 010-122 68 45. Utanför Lingmerths ordinarie öppettider vardagar 08:00 – 17:00 tillkommer en avgift på 528 kr för anlitande av resebyråns 24-timmarsservice.

Om en tågresas avresetid ändras på grund av försening under resdagen ska resenären använda sig av samma biljett som utfärdades vid bokningstillfället. Om en flygresas avresetid ändras före eller under resdagen ska resenären kontakta Lingmerths via telefon för att få en ny biljett till den nya avgångstiden. 

Dokument och verktyg

Rese- och mötespolicy för Västra Götalandsregionen

Riktlinje för möten och tjänsteresor i Västra Götalandsregionens verksamheter

Populärversion riktlinje för hållbart resande

Resekållen – se statistik över resandet i din verksamhet (endast nåbar inom VGR-nät)