3.1 Grundläggande navigering

Avsnittet går igenom grundläggande navigering på en samarbetsytas startsida som kan vara behjälplig för deltagare.

Startsidans innehåll 

Startsidan i en samarbetsyta innehåller i sitt grundutförande:

1. Vänstermeny (snabblänkar)

  • Startsida – Gå till startsidan
  • Dokument – länk till SOFIA standard dokumentbibliotek
  • Webbplatsinnehåll - visar en lista över alla sidor, bibliotek, listor och andra appar på webbplatsen. Här kan man beroende på behörighet också lägga till nya.
  • Papperskorgen – Här finns lagrade filer som tagits bort. Man kan återställa eller permanent radera dem härifrån.
  • Redigera – (Endast för Ägare/Administratör) Ändra ordningen, flytta upp eller ner, redigera eller skapa underlänk.
  • Återgå till klassiska SharePoint – Skiftar från det moderna gränssnittet till det klassiska.
  • Uppgifter – finns endast på samarbetsytor av typen styrande dokument. Visar lista över uppgifter som tilldelats dig och som du kan hantera härifrån. Se även samtliga pågående - "Alla uppgifter".

2. Toppmeny

  • Säkerhetsnivå: Anger vilken säkerhetsnivå samarbetsytan har.
  • Samarbetsytecenter : Start/Portal sida för SOFIA samarbetsytor, här kan du bl a se alla ”Mina samarbetsytor” som du har behörighet till, sök och använd filtreringsfunktionen för att hitta samarbetsytor. Beställning av nya samarbetsytor görs också härifrån.
  • Manual: länk till manualen för SOFIA.
  • Kugghjulsikonen: åtkomst till inställningar samt webbplatsinformation bl a.

 

3. Sökruta

I sökrutan kan man söka efter information som lagras på samarbetsytan. Fungerar enligt SharePoint-standard och har inte specialanpassats för SOFIA. Se avsnitt Lokal sökning  för mer information.

4. Deltagare

  • visar medlemmar på samarbetsytan indelade efter vilken roll deltagaren har.

Observera att lokala skillnader kan finnas om samarbetsytans ägare eller administratör har gjort andra inställningar för startsidan.