Samtalet centralt om du vill förändra
Att vi väljer att prata med varandra är ett viktigt medel för att förändra mot en mer hållbar vård för både patienter och medarbetare. Det var ett medskick från forskarna Fredrik Bååthe och Magnus Åkerström, ISM som medverkade på nätverksträffen den 10 mars.
Prata mer med varandra, mindre om varandra
Att skapa förutsättningar för återkommande samtal är centralt för att integrera läkare- chef perspektivet. Detta var ett av Fredrik Bååthes budskap i sin presentation om hållbar vård, där man behöver få ihop många perspektiv, till ett arbetssätt som samtidigt möter behoven av en god patientbehandling, budget i balans och en välfungerande arbetssituation för både kliniker och chefer. Forskningen visar att det går, betonande Fredrik!
Det man tidigare såg som en personlig svaghet ("att inte vara av rätt virke"), när en läkare till exempel drabbades av utbrändhet, har ny forskning visat till 80 % består av organisatoriska faktorer. Det är hoppfullt betonade Fredrik eftersom organisationen är något som vi skapat och därmed också något som vi kan förändra. Chefer har ett centralt ansvar att ta det första steget. Och det gäller att även se till det som främjar engagemang. Fredrik berättade om bland annat om en studie av läkares arbetssituation och deltagande i utvecklingsarbete, med deltagare från Norge och USA. Resultatet visar bland annat att läkarna inte kände igen sig, när man allt mindre pratar om hur det går för patienterna, utan mest om ekonomi. Då känner de sig snarare som kuggar i ett maskineri. Tidigare individuella strategier att "tänja på sig själv" och ständigt flänga mellan olika uppgifter, för att ge en god vård till patienten, visar sig till slut bli ohållbart, när resurserna blir allt mer slimmade. För att få en hållbar utveckling för både patienter och medarbetare och en ekonomi i balans, så måste man samtidigt balansera ett individ-grupp och organisationsfokus, var en av slutsatserna i studien.
Bååthe F, Rosta J, Bringedal B, Isaksson Rø
How do doctors experience the interactions among professional fulfillment, organisational factors and quality of patient care?
BMJ Open 2019
Nu går man vidare och gör motsvarande studie med högsta sjukhusledningen. Detta kan ge ytterligare kunskap till hur man kan skapa förutsättningar för en mer hållbar utveckling. En tentativ slutsats är enligt Fredrik, att såväl läkare som chefer behöver balansera flera (till synes) motstridiga perspektiv samtidigt. Därför behöver man samtala med varandra för att tillsammans hitta hållbara vägar vidare!
Rø, K. I., Rosta, J., Tyssen, R., & Bååthe, F.
Doctors Well-being, Quality of Patient Care and Organizational Change: Norwegian Experiences
Connecting Healthcare Worker Well-Being, Patient Safety and Organisational Change 2020
Läkares engagemang i patientnära processer
Bristande kommunikation en belastning
Undersökningen av arbetsmiljön bland vårdpersonal under Covid-19 visar att otydligheter, oklara roller, bristande kommunikation, rykten, osäkerhet och missförstånd har varit belastande. Det var en av slutsatserna som Magnus Åkerström, ISM, presenterade på nätverksträffen. Och den goda nyheten är att detta kan vi göra något åt! Men då måste cheferna ha förutsättningar för att vara närvarande.
I studien jämförde man den psykosociala arbetsmiljön för samtliga medarbetare på Sahlgrenska universitetssjukhuset, före och efter den första vågen av covid-19-pandemin. Det man fann var att även om det är en pandemi, så är kontexten olika. I studien har man jämfört hur det exempelvis var att arbeta i en verksamhet där man inte kan prioritera ner eller skjuta upp vård, som förlossningen, eller en annan verksamhet där patienterna inte alltid kan följa restriktionerna, som vissa delar av psykiatrin.
Bland de generella reflektionerna var att arbetsmängd bara var en av många saker att ta hänsyn till när man undersöker arbetsmiljön. Kommunikationens roll var en viktig del, men även att ha blivit flyttad till en annan avdelning påverkar hur man upplever arbetsmiljön.
Arbetsmiljön inom vården i Covid-19 pandemin
I de satsningar som görs inom ramen för Arbetsmiljösatsningen och som beforskas av ISM, kan man fördjupa bilden ytterligare. Några viktiga slutsatser för att utveckla arbetsmiljön i vården:
- Anpassa både åtgärder och genomförande efter varje verksamhets unika situation
- Arbetsmiljöarbetet måste ske på alla nivåer och den organisatoriska nivån är central
- Otydlighet och brister i kommunikationen belastar
- Cheferna behöver förutsättningar att kunna vara närvarande
StratSAM, strategisk samverkan i offentlig sektor
Ta kontakt om du vill veta mer
Fredrik och Magnus välkomnar att den som vill få mer information om denna aktuella kunskap hör av sig direkt till dem på mailen.