Västra Götalandsregionen och Skatteverket har ett gemensamt intresse av att alla företag som anlitas av Västra Götalandsregionen är seriösa företag. Redovisning och betalning av skatter ska skötas och svartarbete ska inte förekomma.
Med anledning av detta har Västra Götalandsregionen beslutat att använda oss av Skatteverkets arbetsmetod ”förebygga ekonomisk brottslighet” för kontroll av anlitade företag.
Alla som anlitas av Västra Götalandsregionen, oavsett vem som är beställare, omfattas av samarbetet.
Det förebyggande arbetet innebär att vi begär in offentliga uppgifter från Skatteverket om skattestatus för alla företag som är involverade i uppdraget inför upphandling men det kan också ske löpande under avtalets gång.
Skatteverket lämnar ut information om:
- Godkänd F-skatt
- Momsregistrering
- Arbetsgivarregistrering
- Redovisade arbetsgivaravgifter för de tre senaste månaderna
För att lyckas med det förebyggande arbetet är det viktigt att skattestatus kontrolleras i alla led av företag och deras underleverantörer och underleverantörers underleverantör och så vidare.