Västra Götalandsregionen tillämpar elektronisk handel som följer gällande standard för SFTI. Med elektronisk handel avses elektroniska meddelanden från order till faktura. Leverantören ska sända alla SFTI-meddelande (inklusive leveransavisering med flera dokument) oavsett om anslutning sker via Leverantörsportal eller Integration.
Anslutning
Målsättningen är att alla produkter ska beställas via e-handel. När en anslutning är gjord, gäller dessa villkor alla varor eller tjänster som omfattas av e-handel.
Tillämpning
Leverantören ska kunna tillämpa elektronisk handel senast vid avtalsstart och är ansvarig för att lämna rätt grunddata och löpande uppdatera dessa och andra företagsuppgifter som används för elektronisk handel.
För elektronisk handel ska leverantören uppge sin/sina lokaliseringsnummer GLN.
Elektronisk order och faktura hanteras via Leverantörsportal, integration, eller andra VAN-tjänster. Med Leverantörsportal avses en kostnadsfri internettjänst som tillhandahålls av systemleverantören.