Vårdgaranti och valfrihet i vården

Västra Götalandsregionen arbetar ständigt med att uppnå vårdgarantin och strävar efter att patienter ska få rätt vård i rätt tid. Vårdgarantin anger hur lång tid patienterna som längst ska behöva vänta för att få kontakt med vården.

Vårdgaranti

Patienten ska i första hand vända sig till mottagningen på det sjukhus där hen väntar eller till sjukhusets kontaktfunktion, knappval 1 på telefon 020-44 55 55. Patienten har även möjlighet att vända dig till den regionala funktionen Vårdgarantiservice, knappval 3 på telefon 020-44 55 55. Vårdgarantiservice och samtliga mottagningar finns även tillgängliga via 1177 e-tjänster.​ 

Valfrihet

Patienten ska i första hand vända sig till kontaktfunktionen i det område där hen är folkbokförd, knappval 2 på telefon 020-44 55 55. Patienten har även möjlighet att vända sig till den regionala funktionen Vårdgarantiservice, knappval 3 på telefon 020-44 55 55. Vårdgarantiservice och samtliga mottagningar finns även tillgängliga via 1177 e-tjänster. 

Läs mer på 1177.se:

Vårdgaranti

Valfrihet

Dokument som rör vårdgaranti och valfrihet

Handbok vårdgaranti och valfrihet i vården (pdf)

Informationsbroschyr om vårdgaranti och valfrihet - A5 (pdf)

Informationsbroschyr om vårdgaranti och valfrihet - A4 (pdf)

Utbildningsmaterial vårdgaranti (pdf)

Utbildningsmaterial valfrihet (pdf)

Informationsblankett till patient vid remittering (pdf)

Frågor

Vårdgivare som har frågor om vårdgaranti och valfrihet mejla till:

koncernkontoret.vardgarantiservice@vgregion.se

Undvik att skicka känsliga personuppgifter, hälsouppgifter eller andra sekretessreglerade uppgifter via e-post. Västra Götalandsregionens e-postbrevlådor är inte anpassade för att hantera sådan information på ett säkert sätt.