Frågor och svar
På denna sida hittar du vanliga frågor och svar om taligenkänning.
Förändring i arbetssätt
Hur fångar man upp kringuppgifter, till exempel diagnoskodning och bokning av återbesök?
Denna information kommer att uppdateras för att gälla även för privata vårdgivare.
Rekommendationen är ta hjälp av den checklista som finns för att se över de vårdadministrativa processerna som finns i verksamheten. Checklistan innehåller förslag på åtgärder som ingår i processerna.
Checklista inför uppstart av taligenkänning för användare i VGR
Hur påverkar taligenkänning yrkesrollen medicinsk sekreterare?
Medicinska sekreterares arbete förändras successivt i och med digitaliseringen inom hälso- och sjukvården, där införandet av taligenkänning är en del. När taligenkänning införs kommer det att bli mindre arbete med att mata in information, exempelvis skriva ut diktat. Fokus kommer i stället att ligga på andra uppgifter, exempelvis på kvalitativa analyser för uppföljning av verksamheten. Andra exempel på arbetsuppgifter eller roller som kan bli aktuella för medicinska sekreterare framöver är sjukdomsklassifikationsansvarig, chefsstöd och intern utbildare.
På webbplatsen Vårdskiftet finns en webbsida med fler frågor och svar som rör medicinska sekreterares förändrade arbete i och med digitaliseringen inom hälso- och sjukvården, framför allt införandet av Millennium.
Hur kan taligenkänning påverka de som idag dikterar?
Införandet av taligenkänning innebär ett nytt arbetssätt och nya rutiner att följa. Det nya arbetssättet kan ta tid att vänja sig vid och inledningsvis öka arbetsbelastningen, men med ökad vana kan funktionerna i taligenkänning effektivisera dokumentationsarbetet. Införandet av realtidsdokumentation med hjälp av taligenkänning gör att dokumentationen blir snabbare tillgänglig för alla som behöver ta del av den – även för den som idag dikterar.
Funktion och teknik
Ska jag använda diktafon eller headset när jag taligenkänner? Och vilka fabrikat är godkända för användning?
Det går bra att taligenkänna med både diktafon och headset så länge fabrikatet är godkänt för taligenkänning och anslutet till datorn via USB eller Blåtand. Diktafoner och headset av annat fabrikat eller datorns egen mikrofon kommer inte att kunna användas, för att taligenkänningen ska fungera så bra som möjligt för användaren.
Godkända diktafoner: Philips SpeechMike
Godkända headset: Jabra, Plantronics, Poly och Epos
I VGR Serviceportal är det uppmärkt vilka modeller som passar för taligenkänning. Respektive verksamhet beslutar om vilken lösning som ska användas.
Obs! För privata vårdgivare går det att taligenkänna med fler fabrikat av headset och diktafon än just de som listas ovan, men det är viktigt att den mikrofon som används har en brusreducerande funktion.
Fördelar med diktafon
Fördelarna med diktafon är att knapparna kan programmeras så att det går att utföra kombinationer av knapptryckningar, vilket en del användare tycker underlättar taligenkänning. Diktafonen kan också ha bättre ljudupptagning om den används på korrekt sätt.
Fördelar med headset
Fördelarna med headset är att det är enklare att hålla ett konstant, lagom avstånd mellan mun och mikrofon, vilket i sig kan förbättra ljudupptagningen. Med headset har användaren också båda händer fria för att använda tangentbordet.
Se mer information i utbildningsmaterialet i Lärportalen under rubriken "Diktafon eller headset".
Följer inställningarna på diktafonen med när jag loggar in på en annan dator?
Ja, inställningarna följer med även när du loggar in på en annan dator.
Kan jag fortfarande använda tangentbord och mus när jag taligenkänner?
Ja, taligenkänning är ett komplement till tangentbord och mus, ingen ersättare.
Hur klarar taligenkänningsprogrammet dialekter, brytningar och meningsuppbyggnad?
Programmet klarar väldigt bra att känna igen både olika dialekter och brytningar på svenska, men skriver in orden i den ordningsföljd som de talas. Eftersom programmet inte kan ändra meningsuppbyggnad är det viktigt att den som taligenkänner ser till att texten i journalen är korrekt och begriplig.
Varför är det inget lösenord när man loggar in i taligenkänningsprogrammet?
Användare i VGR
Användare i VGR behövs inget lösenord till taligenkänningsprogrammet (Dragon Medical One) för att det ska vara enkelt och gå fortare att logga in, men man behöver logga in i det journalsystem som man ska taligenkänna i.
Användare hos privata vårdgivare
Användare hos privata vårdgivare behöver lösenord för att kunna logga in.
Följer inställningarna på diktafonen med när jag loggar in på en annan dator?
Ja, inställningarna följer med även när du loggar in på en annan dator.
Hur delar jag en autotext som jag har skapat med andra?
Användare i VGR
Den som är lokal administratör kan göra autotexter, röstkommandon och ord tillgängliga för alla. Kontakta därför din lokala administratör.
Användare hos privata vårdgivare
Användare hos privata vårdgivare kan inte dela autotexter så att de blir tillgängliga för alla.
Kan olika verksamheter dela ordlista?
Användare i VGR
Den som är lokal administratör kan dela ordlista mellan verksamheter.
Användare hos privata vårdgivare
Användare hos privata vårdgivare kan inte dela ordlista mellan verksamheter och inte heller mellan användare.
Kan jag använda taligenkänning i andra program än journalsystemet?
Taligenkänning är främst avsett för journaldokumentation och fungerar därför bäst vid medicinskt språk, men går att använda i många andra program, t.ex. Outlook och Word. Det enklaste är att prova hur väl det fungerar.
Informationshantering
Vad händer med den ljud- och textfil som skapas när jag taligenkänner och hur vet jag att den inte används på ett felaktigt sätt?
Ljud och text som skapas när man taligenkänner, överförs från programmet Dragon Medical One till Tietoevrys servrar i Sverige. Tietoevry är en underleverantör till leverantören Nuance. Datan krypteras under överföringen och överförs aldrig som en hel fil, utan delas upp i olika fragment. Det innebär att datan som överförs varken går att läsa eller lyssna på i sin helhet och det finns heller inget sätt att sammankoppla datan med en viss patientjournal.
Datan sparas i krypterad form på servrarna i upp till tre år. Syftet är att taligenkänningsprogrammet ska kunna använda informationen för att bygga upp och förbättra varje användares röstprofil. Endast behörig personal på Tietoevry har åtkomst till det datacenter där all information lagras och det genomförs kontroll och registrering av vilken behörig som går in i datacentret samt anledningen till besöket.
Åtkomsten till patientuppgifter regleras i avtal (bl.a. PUB-avtalet) som VGR har med Cerner (vilket även innefattar underleverantören Nuance). Genom avtalen fastställs bland annat att Nuance inte har tillgång till någon data som innehåller patientuppgifter. Nuance får endast åtkomst till det genom att VGR lämnar ut den till Nuance, exempelvis vid specifika supportärenden. För att Nuance ska kunna hantera vissa supportärenden har de tillgång till en del uppgifter som rör användarna av taligenkänning, exempelvis användarnamn, mejladress och VGR-id. Nuance har också tillgång till ord och autotexter som lagts till i en grupp eller en användares egen ordlista, eftersom dessa syns i administratörsgränssnittet för alla som är administratörer av systemet.
Koppling till Millennium
Finns den röstprofil som jag bygger upp nu kvar när Millennium införs eller kommer jag att behöva bygga upp den på nytt?
Den röstprofil som du bygger upp nu kommer även att användas i Millennium. Det som kan skilja sig åt är hur du arbetar med röstkommandon och autotexter i Millennium, jämfört med nuvarande journalsystem. Utbildningsmaterial och instruktioner uppdateras när vi vet mer konkret hur taligenkänning kommer att fungera i Millennium.
Vad blir skillnaden att införa detta nu jämfört med att göra det i samband med att Millennium införs?
En fördel med att införa taligenkänning nu är att man får möjlighet att träna på det nya arbetssättet innan man ska sätta sig in i hur Millennium fungerar. De som dikterar med stöd av medicinsk sekreterare idag, kan dock behöva lära sig nuvarande journalsystem för att kunna dokumentera med hjälp av taligenkänning. Det kan upplevas som en arbetsinsats som inte står i paritet med nyttan, eftersom taligenkänning införs i nuvarande journalsystem vilka endast kommer att finnas under en begränsad tid (innan Millennium införs). Det är upp till varje verksamhet att avgöra vad som blir bäst för den.
Blir det samma arbetssätt, verktyg och programvara nu som när Millennium införs?
Man kommer att kunna använda samma diktafoner/headset och programvara (Dragon Medical One) för att taligenkänna i Millennium som i nuvarande journalsystem. Eftersom det är mer begränsat med fritext i Millennium, jämfört med nuvarande journalsystem, kan dock arbetssättet skilja sig något åt.
Specifikt för privata vårdgivare
När kommer privata vårdgivare att få ett erbjudande om att börja använda taligenkänning via VGR:s avtal med Nuance?
Erbjudandet är klart och nås via länken nedan.
Erbjudande om taligenkänning för privata vårdgivare som har avtal med VGR inom vårdvalen (LOV)
Hur ska privata vårdgivare lösas ut ur befintliga avtal de har för taligenkänning?
Det är upp till varje privat vårdgivare att själv säga upp befintliga avtal för taligenkänning.
Finns utbildning i taligenkänning för privata vårdgivare?
Den utbildning VGR har tagit fram om taligenkänning finns tillgänglig via Lärportalen även för privata vårdgivare och ingår utan extra kostnad.
Om journalsystemet körs som en webbapplikation och det jag taligenkänner inte hamnar i journalsystemet utan i taligenkänningsapplikationens dikteringsruta, hur rättar jag till det?
Ett webbläsartillägg behöver installeras för varje användare som ska taligenkänna i en webbapplikation. Webbläsartillägget installeras per användare, inte per dator. Följ instruktionen nedan för att installera webbläsartillägget. Om något skulle krångla under installationen, vänd dig till din it-support.
Taligenkänningsapplikationen förstår sämre vad jag säger nu än tidigare – vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det?
Ibland kan ljudupptagningen gå över till fel mikrofon, vilket kan försämra taligenkänningen. Om du upplever att taligenkänningen fungerar sämre ska du därför kontrollera att det är rätt mikrofon som tar upp ljudet av din röst. Gör så här för att kontrollera vilken mikrofon som används och ändra till den korrekta:
Om du har loggat in och börjat taligenkänna
- Klicka på den blå och vita flamman i din Dragonbar.
- Klicka på ”Mikrofon”.
- Välj därefter den mikrofon du har som är mest lämpad för taligenkänning.
- Under kategorin ”Funktion och teknik” längre upp på sidan kan du läsa om vilka fabrikat av mikrofoner som lämpar sig bäst för taligenkänning.
Om du ska logga in för att börja taligenkänna
- Klicka på taligenkänningsikonen i startmenyn. Då öppnas en turkos ruta där du ska fylla i användarnamn och välja mikrofon.
- Välj därefter den mikrofon du har som är mest lämpad för taligenkänning.
- Under kategorin ”Funktion och teknik” längre upp på sidan kan du läsa om vilka fabrikat av mikrofoner som lämpar sig bäst för taligenkänning.