Användning av statistik

De som ska börja använda taligenkänning ska få information om att systemet för taligenkänningen behandlar personuppgifter och att statistik över användning kan nyttjas för att planera, organisera, leda och följa upp införande.

Det ingår därför i "Checklistan inför uppstart av taligenkänning" att informera om användning av statistik. Inget samtycke ska samlas in från medarbetare och medarbetare kan inte neka till statistik, men de ska ges informationen nedan:

Om tjänsten
Dragon Medical One behandlar personuppgifter (namn, enhet, e-postadress, VGR-ID) och tillhandahåller statistik över användning, exempelvis antal sessioner, tecken, använda autotexter. Statistiken kan tas fram på VGR-, förvaltnings-, grupp- och individnivå.

Så kan statistiken komma att användas
När taligenkänning införs är det viktigt att vi följer upp användningen. På så sätt kan vi exempelvis utvärdera nytta, identifiera eventuella brister, planera support, utbildning och fortsatt införande. Analyser av statistiken kommer främst göras på grupp- och totalnivå. Statistik på individnivå kan dock komma att användas för att hitta goda exempel hos medarbetare som använder tjänsten mycket och nyttjar avancerade funktioner, så att dessa kan spridas till andra användare. Den kan också komma att användas för att identifiera medarbetare som inte nyttjar tjänsten alls eller ytterst lite, för att kunna erbjuda stöd till dem. Statistik kan även komma att användas för att identifiera medarbetare som nyligen börjat med taligenkänning och vars dokumentation därför initialt kan behöva kvalitetsgranskas*.

Behörigheter
För att få åtkomst till statistiken krävs behörighet och den kommer att ges till medarbetare i specifika roller, exempelvis utvecklingscontrollers, chefer eller personer som arbetar med införandet av taligenkänning.

*Kvalitetsgranskning gäller främst medarbetare som idag dikterar och har stöd av medicinsk sekreterare, för att säkerställa kvalitet när arbetsfördelningen mellan olika yrkesroller förändras. Varje verksamhet avgör i vilken omfattning kvalitetsgranskning ska göras. Medarbetare ska alltid informeras om att kvalitetsgranskning kan komma att ske.