Formulär

Standardiserade skattningsformulär och andra formulär i 1177 formulärhantering.

Få tillgång till formulär
Utveckla ett lokalt formulär
Utveckla ett regionalt formulär
Aktuella formulär

Få tillgång till formulär

Du som är vårdpersonal/arbetar på en vårdenhet vänder dig i första hand till din förvaltnings kontaktperson för att få tillgång till eller utveckla formulär i 1177 formulärhantering, se sidan Kontakt.

Du som är en förvaltnings kontaktperson för 1177 formulärhantering (eller motsvarande för privata vårdgivare) kan skicka in önskemål om att få befintliga formulär aktiverade för specifika enheter. Gör så här:

  • Kontrollera först om formuläret finns i Nationell formulärsamling (NAFS).
  • Om det inte finns där, så kan förvaltningens kontaktperson kontrollera om det finnas i VGR:s formulärsamling (stäm av med den regionala förvaltningen om du som kontaktperson saknar behörighet att se formulären).
  • Om det inte finns i VGR:s formulärsamling så kan det eventuellt utvecklas. Licenskrav, copyright etc. kan också behöva undersökas.

Om det inkommit ett samtidigt önskemål om många formulär så sortera dem i en lista med tre rubriker: "NAFS-formulär", "VGR-formulär" och "Övriga" innan de skickas till den regionala samordnaren. Se nedan för ansökan om att utveckla nya formulär.

Utveckla ett lokalt formulär

Du som är en förvaltnings kontaktperson för 1177 formulärhantering kan ansöka om att utvecka ett lokalt formulär, det vill säga ett formulär som endast ska användas inom din förvaltning. Eventuellt kan ansökan även skickas in av vårdpersonal i samråd med förvaltningens kontaktperson (ange då kontaktpersonens e-postadress vid ansökan, denna hittar du på sidan Kontakt):

Verksamheten behöver bidra med följande information:

  • Avsedd användning (Vad är formuläret tänkt att hjälpa till med? Hur är det tänkt att användas? Några korta meningar räcker)
  • Medicinskt rådgivande (den/de i verksamheten som står bakom innehållet/formulärets frågor)
  • Diagnosområde(n) (om tillämpligt)
  • Målgrupp (vuxna, barn, vårdnadshavare etc.)
  • Vilken/vilka vårdprofessioner som ska använda formuläret

Ärendegång vid utveckling av ett lokalt formulär (information till förvaltningars kontaktpersoner som också är designers)

  1. Förvaltningens kontaktperson skickar en ansökan om att utveckla ett lokalt formulär (se ovan).
  2. Regional designer/förvaltning, eller i vissa fall den egna förvaltningens designer, skapar en version i demo utfrån vårdpersonalens önskemål/förlaga och skapar en länk till formuläret som delas för test/granskning av aktuell vårdpersonal (åtminstone den person som angivits som "medicinskt rådgivande" i ansökan). Designern kan i viss mån bistå med språkgranskning och att föreslå ändringar så att designen blir så tillgänglig som möjlig.
  3. Vårdpersonal/medicinskt rådgivande granskar versionen och ger återkoppling till designern.
  4. Punkt 2 och 3 upprepas tills vårdpersonal/medicinskt rådgivande är nöjd.
  5. Regional designer granskar formuläret (om det skapades av förvaltningens designer) och föreslår eventuella förbättringar (som vårdpersonalen i så fall får granska).
  6. När formuläret är klart skickar regional designer/förvaltning in uppgifter om formuläret till Inera för nationell inventering.
  7. Regional designer importerar formuläret till VGR:s formulärsamling.
  8. Regional designer, eller i vissa fall den egna förvaltningens designer, gör formuläret tillgängligt för berörd enhet/er (sätter upp prenumeration).
  9. Klart!

Ärendegång vid uppdatering av formulär (information till förvaltningars kontaktpersoner som också är designers)

Obetydliga ändringar kan göras direkt i produktion men större/betydande ändringar behöver granskas och godkännas av vårdpersonalen/medicinskt rådgivande.

  1. Skapa en ny version i produktion och gör ändringarna där.
  2. Arkivera eventuella gamla versioner av formuläret i demo.
  3. Exportera den nya versionen från produktion och importera den till demo (det ska nu bara finnas en version med just det formulärnamnet i demo).
  4. Uppdatera den erbjudna e-tjänsten så att den pekar mot den nya versionen av formuläret.
  5. Be vårdpersonalen granska den nya versionen (skicka länken).
  6. Gör eventuella ändringar i prod (inte i demo).
  7. Upprepa steg 2-6 tills vårdpersonalen/medicinskt rådgivande är nöjd och har godkänt den nya versionen.
  8. Publicera det senaste utkastet i produktion.
  9. Klart!

Utveckla ett regionalt formulär

Du som är en förvaltnings kontaktperson för 1177 formulärhantering kan ansöka om att utvecka ett regionalt formulär, det vill säga ett formulär som kan användas inom flera förvaltningar. Detta inkluderar även standardiserade skattningformulär som till exempel MADRS-S, se sidan Formulär i våra e-tjänster.

Aktuella formulär

Formulär utvecklas kontinuerligt både för Nationell formulärsamling (NAFS) och för VGR:s formulärsamling. Detaljerad information om många formulär finns i Nationell formulärsamling. Genom att prenumerera på ett nyhetsbrev från Kunskapsstyrning hälso- och sjukvård går det att få information om när nya formulär läggs till i Nationell formulärsamling.

En förvaltnings kontaktperson för 1177 formulärhantering kan se vilka formulär som finns i VGR:s formulärsamling (kräver särskild behörighet).

För att göra ett befintligt formulär tillgängligt för en specifik enhet så kan förvaltningens kontaktperson mejla den regionala förvaltningens funktionsbrevlåda (i vissa fall kan kontaktpersonen på egen hand tillgängliggöra ett befintligt formulär).

En del formulär är tyvärr inte möjliga att använda i 1177 formulärhantering av upphovsrättsliga skäl. Dessa listas nedan med en kommentar. Andra formulär kan eventuellt göras tillgängliga i tjänsten men är förenade med en licenskostnad, även dessa listas nedan med en kommentar. 

Funktionsbrevlåda

Regional funktionsbrevlåda