Här finns vanliga frågor och svar om Egenmonitorering i Vård och hälsa. Sidan uppdateras kontinuerligt.
Hur kommer vi igång med egenmonitorering på vår enhet?
Systemet är under utveckling och det blir successivt möjligt att arbeta med flera olika patientgrupper och hälsotillstånd. Olika förvaltningar har kommit olika långt.
Innan det går att använda systemet krävs en del förberedande arbete. Det finns regionalt framtaget material att arbeta efter.
Kontakta din samordnare för egenmonitorering om du vill höra vilka möjligheter ni har. Om du inte vet vem det är kan du alltid kontakta vår funktionsbrevlåda egenmonitorering@vgregion.se för att få hjälp att hitta rätt.
Vilka digitala hjälpmedel får jag förskriva och för vilka tillstånd?
För varje hjälpmedel finns en produktanvisning som anger på vilka grunder de olika hjälpmedlen får förskrivas. Du hittar produktanvisningarna här.
Kan patienten använda egen mätutrustning?
Patienten kan i undantagsfall använda egen mätutrustning men de allra flesta lånar utrustning från Hjälpmedelscentralen. Om patienten använder egen mätutrustning finns ingen support för det.
Vem vänder jag mig till för att få behörighet till systemet?
Det är din lokala administratör som ger dig behörighet till systemet samt skapar behörighet till de egenmonitoreringsplaner du ska använda dig av.
Var hittar jag utbildning om egenmonitorering?
Det finns en digital utbildning på Lärportalen. I utbildningen ingår en introduktion till grunden i Vård och hälsa, samt delar om egenmonitorering. Mer information om utbildning hittar du här.
Vart vänder jag mig med moment jag inte får till?
Om du är osäker på hur du gör vissa moment kan du prata med en kollega eller använda dig av lathundar och manualer som finns samlade här.
Vart vänder jag mig om jag har problem med systemet?
Behöver du teknisk hjälp eller vill rapportera något som inte fungerar använder du antingen Millenniumformuläret eller kontaktar supporten på telefonnummer 010-47 37 100, kö val 4, sedan val 2.
Kan patienten avbryta egenmonitoreringen?
Patienten kan avbryta sitt deltagande när den vill.
Vad kostar det att delta?
Patienten betalar ingenting för mätutrustningen som behövs för att kunna göra sina mätningar. Dock behöver hen betala patientavgift för ordinarie fysiska besök eller eventuella videobesök via appen.
Kan patienten använda vilken smarttelefon eller surfplatta som helst?
För att kunna parkoppla mätutrustningen med en smarttelefon eller surfplatta behöver den stödja Bluetooth 4.0 Low Energy (BLE). Det innebär att patienten behöver ha något av följande: Android (innefattar flera märken): Android med operativsystem Android 5 (2014) eller senare Iphone som har operativsystem iOS 10 (2016) eller senare, det vill säga iPhone 5 (2012) eller senare. Tjänsten fungerar i dagsläget inte på Ipads. Avvikelser kan förekomma.
Är patienten betalningsskyldig om utrusningen går sönder?
Om mätutrustningen är trasig kommer Hjälpmedelscentralen, som ansvarar för mätutrustningen, att leverera en ny inom en vecka. Gör VGR bedömningen att det förekommer onormalt slitage på grund av oaktsamhet kan patienten bli betalningsskyldig.
Kan patienten behålla mätutrustningen efter att deras egenmonitorering avslutats?
Nej, de kan inte behålla mätutrustningen de lånat av vården. Likvärdig mätutrustning finns att köpa på apotek om de vill fortsätta dina mätningar efter att deras egenmonitorering är avslutad.
Kan vi köpa in samma utrustning som förskrivs till patienterna till vår enhet och använda där på flera patienter?
Ja, det går bra att via hjälpmedelscentralen köpa in motsvarande utrustning som förskrivs till egenmonitorering och använda för flera patienter på sin mottagning. Det ingår då i begreppet grundutrustning och ska användas inom kliniken. Utrustningen ska inte lånas ut till patienter. Om utrustning ska lånas ut till patient ska den förskrivas via Websesam på aktuell individ.
Vad gör jag om min patient inte kan använda upphandlad utrustning för egenmonitorering på grund av att till exempel patientens vikt är högre än vågens maxkapacitet eller att omfång på arm är större än vad blodtrycksmanschetten klarar?
I dagsläget får patienten följas upp på annat sätt än med egenmonitorering då det inte finns några specialanpassade hjälpmedel att beställa. Om ett stort behov uppkommer av annan utrustning behöver en process med ansökan via Ledningsrådet för hjälpmedel initieras.
Utesluter det här fysiska besök eller ska patienten ändå komma på besök?
Egenmonitorering utesluter inte per automatik fysiska besök i vården men antalet besök kommer att minska.
Hur vet patienten att deras värden har kommit fram?
De kan se i appen om deras värden har kommit fram eller inte. Värden som tagits emot av vårdgivare är märkta med ”Dina värden har registrerats”.
Blir vården lika bra?
Ja, om patienten gör sina mätningar enligt den monitoreringsplan som vi kommit överens om. Genom egenmonitorering sker ofta tätare mätningar. Vi kan se förändringar och trender över tid vilket gör att vi i vården i många fall kan agera snabbare om något förändras och vidta adekvata åtgärder. Patienterna får en bättre kontroll över sin hälsa genom att de själva kan följa sina värden och upplever då också en trygghet i att vården kan ta del av deras värden parallellt.
Kan man makulera ett inkommet värde från patienten?
Ja, man kan makulera följande:
- automatiskt genererade värden från sensorer
- manuellt inmatade värden från patient
- manuellt inmatade värden från vårdpersonal.
All inkomna data lagras i systemet, men det makulerade värdet kommer inte att återges i till exempel grafer under hälsodatafliken.
Ingår det batterier i sensorerna?
Det är olika beroende på vilka sensorer som används. Batterier ingår i blodtrycksmätare och POX, men inte i vågen. Vågen har en nätadapter och kan användas utan batterier. Om den ska användas med batterier blir det patientens ansvar att köpa.
Vem kan patienten vända sig till för frågor/support?
Vid frågor om patientens egenmonitorering eller behandling ska de kontakta sin vårdgivare. De kan även använda sig av chatboten LIV på 1177. LIV är en digital assistenten som dygnet runt kan ge snabba svar eller slussa patienten vidare till rätt information.
Chatboten LIV på 1177.
Patienten kan chatta direkt med Invånarsupporten. Måndag till onsdag mellan klockan 9.00- 12.00. Chatten nås via chatbot Liv. Om ärendet inte går att lösa via chatten kan invånarsupporten erbjuda att ringa upp invånaren för fortsatt support.
Patienten kan även ringa Invånarsupporten på telefonnummer 010 - 44 14 600. Telefontider är: onsdagar och torsdagar mellan klockan 13.00-15.30.
Vid fel på mätutrustningen eller om parkopplingen inte fungerar ska patienten kontakta Hjälpmedelscentralen:
Telefon Hjälpmedelscentralen: 010 - 473 80 80
(Måndag-fredag kl. 8-12, 13-16:30)
Felanmälan via webb: Felanmälan hjälpmedel
Vad händer med patientens data/hur hanteras den?
När patienten använder tjänsten kommer personinformation att samlas in. Informationen lagras enligt regionala riktlinjer. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter besök webbplatsen www.vgregion.se/gdprinfo
Min patient har skickat in ett formulär men jag ser bara formulärets totalpoäng, inte patientens formulärsvar.
Gå in under mätvärden på aktuell patient. I grafen som visar formulär representeras varje inskickat formulär som en blå cirkel. Klicka på den blå cirkel som du är intresserad av. Oftast är det kanske den sista blå cirkeln, det sista formuläret som patienten skickat in. När du tryckt på den blå cirkeln kommer en går ruta med titeln “Mätvärdesdetaljer” dyka upp. Längst ned i den grå rutan finns en länk som heter “Se frågeformuläret”. Klicka på länken.
Varför får jag inga notiser under “Notifieringar”?
De händelser som resulterar i en notis under denna flik är;
- högprioriterade patienter som kommer in via drop-in-listan (funktion relaterade till “Sök vård"-flödet där prioritering av ett besök görs via triagen. Notiser dyker upp i vänsterpanelen när besöket bedöms som "prio 1").
- viktiga åtgärder relaterade till ett besök, t.ex. om du är inbjuden till ett besök eller om någon har överlämnat ett besök till dig. Du får också en notis här om du själv försökt bjuda in till eller överlämna ett besök och detta blivit accepterat/avslaget.
- För konsultationer dyker en notis upp när någon startar en konsultation med dig.