Beslut och riktlinjer

Basutbud

Regionen har beslutat om ett basutbud av tjänster som ska erbjudas av mottagningar. Du kan läsa om mer om vad som gäller för just din mottagning nedan. 

För enheter som ingår i vårdval finns obligatoriskt utbud i Krav- och kvalitetsböcker. 

För övriga mottagningar gäller beslut från 2016, reviderat enligt nedan 2021. 

  • Begär intyg
  • Egenremiss
  • Fråga om min remiss
  • Förnya recept
  • Kontakt för bokning av tid (ersätter Beställ tid)
  • Kontakt för avboka eller omboka tid (ersätter Av/omboka tid)
  • Skicka meddelande

Beslut om basutbud (2016)

Rekommendation för kategorier på ärendetyper

För att skapa en standardisering och förenkla uppföljning via statistik har en regional rekommendation för vilka kategorier som ska användas på ärendetyper tagits fram. Rekommendationen gäller både invånarinitierade ärenden och vårdinitierade ärenden.

Riktlinjer för att använda 1177 Inkorg

1177 inkorg är avsedd för kommunikation mellan enskild patient/invånare och vårdgivare med tydlig koppling till patients/invånares egen hälsa. Läs mer om hur man får använda inkorgen.

Spärra konto

Här finns information om hur invånaren låser sitt konto.