Synpunkter på vården

Upplever du att något inte fungerar som det ska? Eller var det kanske något som gjorde dig extra glad? Dina upplevelser i vården, som patient eller närstående, är viktig information för oss i vårt förbättringsarbete.

Lämna synpunkter

Kontakta den mottagning eller avdelning där du har fått vård för att lämna synpunkter. Kontaktuppgifter hittar du här Avdelningar och mottagningar. Du kan också ringa via telefonväxeln 0500-43 10 00.

En del av sjukhusets mottagningar har också möjlighet att ta emot meddelanden via 1177.se. Sök upp mottagningen och lämna dina synpunkter via e-tjänsten på mottagningens kontaktsida.

Andra instanser att vända sig till

Patientnämnden

Vill du hellre tala med någon utanför sjukhuset, kan du kontakta patientnämnden. Patientnämnderna är en opartisk instans mellan patient och vårdgivare. Det kostar inget att kontakta oss och du får vara anonym om du vill. Nämndernas verksamhet ska hjälpa patienter med problem som uppstått i kontakten med vården och ta initiativ till förändringar som stärker patientens ställning och förbättrar vården.

www.vgregion.se/patientnamnden

Inspektionen för vård och omsorg 

Du kan också vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) om du vill anmäla fel och brister i vården. www.ivo.se

Patientförsäkringen LÖF

Hos Patientförsäkringen LÖF kan du söka ersättning om du har skadats i vården.
www.lof.se

Svenska Läkemedelsförsäkringen AB

Har du drabbats av en läkemedelsskada kan du söka ersättning från Svenska Läkemedelsförsäkringen AB. 

www.lff.se