Film och filmgrafik

I en alltmer rörlig värld har vi vårt eget uttryck. Det ska vara enkelt att känna igen oss – även när vi kommunicerar genom film och rörligt material. Det mjuka och spetsiga i vårt designsystem ska kännas igen och skapa en tydlighet som förstärker både bild och budskap.

Precis som i annan kommunikation från VGR kan de olika identitetsbärarna med fördel användas även i filmproduktioner. Tänk på att ha med VGR:s logotyp, gärna både i början och slutet av filmen, och kom ihåg att bildriktlinjerna även gäller för rörlig bild.  

Att tänka på när du väljer bild

 

Tillgänglighet i film

Allt rörligt material vi producerar ska följa tillgänglighetskraven enligt wcag 2.1 och DOS-lagen. 

Säkerhetsmarginal

Använd dig alltid av ”Safe margins” eller säkerhetsmarginaler i dina rörliga produktioner. Se till att inte placera grafiska element där de riskerar att vara i vägen för textning eller skymmas av andra plattformars grafik.  

Typsnitt i undertexter

I videospelare som exempelvis VGR player och Youtube ska av tillgänglighetsskäl den inbyggda funktionen för undertexter användas, oavsett typsnitt, läs mer om undertexter i webbhandboken. 

Webbhandboken - därför ska du texta video

Läsvänliga undertexter

I skrivhandledningen finns riktlinjer för hur du skriver läsvänliga undertexter som är korta och tydliga.

Den läsvänliga undertexten