Samskapande design för kognitiv tillgänglighet

Poster vars innehåll finns i textform på webbsidan. Citat i pratbubblor på lila bakgrund.

Samskapande design för kognitiv tillgänglighet.

Fråga och Citat i bilden:
Varför är 1177 så svår att använda?
”Det är inte tydligt för användaren att ingenting hänger ihop.”
”Här verkar det som att varje mottagning bestämmer lite själva hur de vill bygga upp det. […]
Det borde man göra likadant.”

Marika Jonsson, Utvecklingsledare och doktorand, KTH

Handledare:                     

Jan Gulliksen, professor, KTH
Catharina Gustavsson, docent, Centrum för klinisk forskning Dalarna, Uppsala Universitet
Stefan Johansson, teknologie doktor, KTH, Certec och Begripsam

Bakgrund

Digitalisering av hälso- och sjukvård ses som en lösning på framtida ökade behov. För att webbsidor och appar ska vara tillgängliga och användbara för alla, inklusive personer med kognitiva funktionsnedsättningar, måste de utformas med tillgänglighet i åtanke. EU-lagar kräver en viss nivå av tillgänglighet för offentliga myndigheters appar och webbplatser, men tillgänglighetsstandarden som lagen pekar på guidar inte tillräckligt i kognitiv tillgänglighet.

Kognitiva funktionsnedsättningar kan påverka bland annat förmågan att minnas, förstå instruktioner, fokusera och genomföra aktiviteter. De kan vara bestående och tillfälliga. Feber kan ge tillfällig kognitiv funktionsnedsättning (1). Kognitiv tillgänglighet handlar om att utforma appar och webbplatser så de är enkla att navigera, förstå och använda.

Med deltagande aktionsforskning (2) som övergripande ramverk undersöker det multidisciplinära forskningsprogrammet CoDeAc (3) problem och lösningar kring design av eHälsotjänster i vården. Deltagande aktionsforskning är en demokratisk och samarbetsorienterad metod (2) där vi utgår från verkliga problem som personer med funktionsnedsättning identifierat. CoDeAc har kognitiv tillgänglighet i fokus. Deltagarna i CoDeAc kommer från akademi, hälso- och sjukvård och brukarföreningarna Funktionsrätt Skåne och föreningen Begripsam. Deltagarna från brukarföreningarna har levda erfarenheter av funktionsnedsättningar. Alla deltar som jämbördig part.

Forskningsstudier

Här presenteras två forskningsstudier från CodeAc där vi använt samskapande designmetoder. I den första studien undersökte vi personliga e-tjänster i 1177 inloggat läge genom digitala workshopar. Tillsammans med personer med funktionsnedsättning undersökte vi hinder i det befintliga systemet med Barrier Walkthrough (4). Därefter samskapade vi en prototyp av tjänsten med kognitiv tillgänglighet i fokus. Prototypen visar till exempel vikten av privatekonomi, planeringshjälp och påminnelser. Det är också viktigt att alla mottagningar gör lika.

Prototypen har använts som ett dialogverktyg i möten med beslutsfattare och utvecklare för att påverka framtida utformning av 1177 och andra eHälsotjänster.

I den andra studien undersökte vi hur 1177 direkt, en automatiserad symptombedömning i chatformat, upplevs av personer med olika funktionsnedsättningar. Vi fokuserade på kognitiv tillgänglighet. Deltagare från föreningen Begripsam, Inera, systemleverantören Platform24 och forskargruppen samlades under fyra tillfällen i digitala workshopar för undersökningen. En av forskarna delade skärm och vi genomförde Barrier Walkthrough4 i grupp under tre tillfällen. Vi utgick från ett fiktivt patientfall: lätt huvudvärk. Deltagarna från Begripsam reflekterade över upplevda problem i designen under symptombedömningen. Vid ett fjärde tillfälle hölls diskussioner med alla deltagare för att samskapa förbättringsförslag.

Resultat

Våra resultat visar vikten av att personer med egna erfarenheter av kognitiva funktionsnedsättningar är aktivt med i design och utvärdering av vårdens eHälsotjänster. Då kan eHälsotjänsterna bättre stödja personcentrerad vård. Det räcker inte att möta minimikraven för tillgänglighet som står i lagen för att uppnå kognitiv tillgänglighet. Genom att anpassa och förbereda digitala workshopar kan personer med olika funktionsnedsättningar både utforska och samskapa eHälsotjänster.

Arbete pågår med att skriva vetenskapliga artiklar om resultaten.

Referenser:

  1. Walter EJ, Carraretto M. The neurological and cognitive consequences of hyperthermia. Crit Care. 2016
  2. MacDonald, C. Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option. The Canadian Journal of Action Research. 2012
  3. codeac.se
  4. Brajnik, G. Web Accessibility Testing: When the Method Is the Culprit. Computers Helping People with Special Needs. 2006