Visuell identitet
Den visuella identiteten hjälper oss att skapa ett sammanhållet VGR och stärka helheten. Det ska vara enkelt för invånarna att förstå vilka vi är och att de olika delarna hänger ihop.
Den visuella identiteten skapar möjligheter att lyfta VGR:s grundform och färger på ett nytt sätt. Det ger förutsättningar för ett tillgängligt, pålitligt, tydligt och modernt gränssnitt.
VGR:s varumärkesmanual är en samlingsplats för VGR:s riktlinjer för varumärke och visuell identitet. Riktlinjerna ligger till grund för den visuella identiteten på VGR:s webbplatser.
En webbplats - ett utseende
Den visuella identiteten aktiveras på en webbplats startsida och ändringen påverkar alla undersidor. Alla sidor på webbplatsen har samma primärfärg och komplementfärger.
Färgerna
Mallarna finns i fyra huvudfärger; grunden (grå), hälso- och sjukvård (blå), kultur (röd) och utbildning (grön). Huvudfärgen styrs av vilken verksamhet webbplatsen beskriver, huvudfärgen kallas webbplatsens primärfärg i Optimizely. Grunden för VGR kan användas av alla, men ska användas av samtliga som inte tillhör hälso-och sjukvård, kultur eller utbildning.
Förutom mallar i fyra huvudfärger finns ett neutralt utseende för webbplatser som inte ska uttrycka VGR:s visuella identitet, till exempel vissa samarbetsprojekt.
Om du är tveksam över vilken mall och primärfärg som passar din webbplats kan du stämma av med varumarke@vgregion.se.
Komplementfärger
Varje webbplats kan ha använda två komplementfärger. Det finns åtta komplementfärger ur den gemensamma paletten att välja mellan.
Valet av komplementfärger ska utgå från hur verksamheten arbetar med färger i visuell kommunikation i andra kanaler. Kommunikationen via webbplatsen ska hänga samman med övrig kommunikation.
Tips
Tips kring hur den nya visuell identiteten används på ett sätt som lyfter det viktiga innehållet och underlättar för besökaren.
Tips kring den visuella identiteten