För handledare och studierektorer

ST-läkaren har i grunden eget ansvar för sin kompetensutveckling, men god vägledning är avgörande för att utbildningen ska bli meningsfull och måluppfyllande. För att nå dit behövs ett starkt stöd från både handledare och studierektor. Vårdgivaren ansvarar för att det finns förutsättningar för en ST-utbildning med hög och jämn kvalitet, samt att kvaliteten av denna granskas regelbundet. Verksamhetschefen (eller motsvarande) har det övergripande ansvaret för ST-utbildningen och ska se till att det tas fram ett individuellt utbildningsprogram (IUP) samt att det finns och utses handledare.

Handledarens roll

ST-handledaren ska vara specialistläkare som har genomgått handledarutbildning. Handledningen är en regelbunden och strukturerad process där ST-läkarens utveckling följs, utmanas och stöttas, både inom medicinska kompetenser och i den professionella rollen. På SKAS ska handledning ske minst 1 h/månad och denna tid ska vara avsatt i schemat.

Handledarkompetensen behöver upprätthållas och inom VGR rekommenderas att man årligen har handledarträffar där handledare kan få gemensam uppdatering om gällande riktlinjer, pedagogik, formalia och kompetensbedömningar. Under detta tillfälle bör det finns gott om tid för att kunna diskutera olika frågeställningar som regelbundet uppkommer kring ST-handledningen.

I fliken till vänster finns länk till aktuell handledarutbildning.

Klinikstudierektorns roll

Klinikens studierektor är en nyckelperson i utbildningsorganisationen och fungerar som stöd för både handledare och ST-läkare, samt samordna den interna och externa utbildningen för ST-läkarna. Studierektorn ska vara specialistkompetent och ha genomgått handledarutbildning.

Bedömningsmallar


Tjänstgöringskontrakt randande ST-A-läkare

Tjänstgöringskontrakt för randande ST-A-läkare:

ST-A Sidotjänstgörongskontrakt