Tillgänglighetsredogörelse
Skaraborgs Sjukhus står bakom den här webbplatsen som ska kunna användas av så många som möjligt. Redogörelsen beskriver hur Skaraborgs Sjukhus uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Delar av webbplatsen är inte helt tillgängliga.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från vgregion.se/skas som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss att du behöver information i alternativt format. Du kan också skicka e-post till kommunikationsenheten.skas@vgregion.se. Svarstiden är normalt två arbetsdagar.
Lämna synpunkter på tillgängligheten
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss brister i tillgänglighet så att vi får veta att problemet finns.
Kontakta tillsynsmyndigheten
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan. Kända tillgänglighetsbrister åtgärdas löpande.
Innehåll som inte är tillgängligt
Brister gällande texter, bilder, filmer och dokument
- Det finns bilder och diagram som saknar alternativtext.
- Det finns text, komponenter och grafik som har för låg kontrast.
- Det saknas syntolkning på filmer.
- Det finns dokument som inte kan läsas med hjälpmedel.
- Det finns text som är felformaterad vilket gör den svår att läsa med hjälpmedel. Till exempel fel rubriknivåer.
- Det finns textstycken där språk inte tydliggörs automatiskt.
- Det finns länkar där länkens syfte inte är tydligt.
Delar med kodningsbrister som försvårar navigering med hjälpmedel
- Det finns delar som saknar ledtexter och etiketter vilket försvårar för användare med hjälpmedel.
- Det finns delar som inte har ett tydligt tangentbordsfokus. Detta gör det svårare att se vad som är markerat.
- I en del formulär markeras inte fel ifyllda fält vilket försvårar för användare med skärmläsare.
- Det finns kodproblem som försvårar användandet av hjälpmedel på delar av vår webbplats till exempel i formulär.
- Det finns inmatningsfält där syftet med fältet inte är tydligt för hjälpmedel.
- Innehåll som poppar upp kan vara svårt att uppfatta med hjälpmedel.
- Det finns funktioner där klick inte går att ångra.
Bristande förenlighet med lagkraven
Här beskrivs de delar som inte är tillgängliga. Kända tillgänglighetsbrister åtgärdas löpande.
Problem vid användning utan syn eller med nedsatt syn
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna, Tillgänglighetsredogörelse för patientmenyer på menu.matildaplatform.com
Problem vid användning med begränsad kognition, inlärning eller språk
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna, Tillgänglighetsredogörelse för patientmenyer på menu.matildaplatform.com
Problem vid nedsatt finmotorik, styrka eller rörlighet
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna, Tillgänglighetsredogörelse för patientmenyer på menu.matildaplatform.com
Hur vi testat webbplatsen
Löpande kontroller av tillgängligheten på vgregion.se/skas görs med hjälp av intern expertis och automatiska tester.
Senaste bedömningen gjordes den 18 september 2020.
Webbplatsen publicerades den 6 april 2017
Redogörelsen uppdaterades den 23 september 2020.