Potentialstudie för cykling i Västra Götaland
Potentialen för mer hållbar arbets- och skolpendling i Västra Götaland är stor. Av den arbetande befolkningen i regionen kan 44 procent nå sitt arbete inom 30 minuters cykling.
Vid korta avstånd är cykel oftast det mest effektiva alternativet. För resor med längre avstånd kan cykel komplettera kollektivtrafiken och bidra till en förbättrad tillgänglighet. VGR vill bidra till en regionalt sammanhållen planering av arbetet med att skapa ett mer cykelvänligt samhälle. En strategisk plan för ökad cykling i Västra Götaland antogs 2024.
Cykelstrategin pekar ut vilka prioriteringsprinciper som är viktiga för att bäst ta till vara cykelns potential som transportmedel, och för att befintliga resurser ska användas på bästa sätt. Syftet med den strategiska planen för ökad cykling är att skapa goda förutsättningar för en regionalt sammanhållen planering av arbetet med att skapa ett mer cykelvänligt samhälle. Planen visar vilka satsningsområden Västra Götalandsregionen (VGR) prioriterar med ambitionen att gemensamt med kommunalförbund, kommuner, Västtrafik och Trafikverket kunna stötta cykelutvecklingen för ett bredare genomslag.
Strategisk plan för ökad cykling i Västra Götaland (2024)
Kollektivtrafiken har hög kapacitet och täcker ett stort geografiskt område, men brister ibland i flexibilitet på grund av förutbestämda linjer och tidtabeller. Cykeln är däremot ett flexibelt färdsätt när det gäller destination och tid, men brister i möjligheten att snabbt ta sig över långa avstånd.
Med en kombination av cykel och kollektivtrafik kan bristerna hos respektive färdmedel minska. Cykeln gör att upptagningsområdet för kollektivtrafiken ökar och att restiden för den första och sista kilometern minskar. Kollektivtrafiken i sin tur gör att resenärerna kan ta sig över ett betydligt större område än vad som hade varit möjligt enbart med cykel.
Integrering av cykel och kollektivtrafik - kortversion
Integrering av cykel och kollektivtrafik - huvudrapport
Många kommuner i Västra Götaland vill snabba upp byggandet av cykelvägar längs statliga vägar. De flesta av dessa cykelvägar byggs nu av Trafikverket med 50 procent finansiering från den regionala infrastrukturplanen och 50 procent från kommunen i en process där nya cykelvägar får föreslås ungefär var fjärde år.
Kommunerna upplever att cykelvägarna både blir dyra och tar lång tid att bygga. Därför finns önskemål att visa på vilka alternativa tillvägagångssätt det finns för kommunerna för att få till stånd cykelvägar utanför och mellan tätorterna. VGR har därför tagit fram ett kunskapsunderlag med en kortfattad handledning för hur en kommun som är intresserad av att bygga en cykelväg utanför kommunalt vägnät kan agera.
Dokumentet är tänkt att fungera som en guide för kommuner som vill bygga cykelväg i närheten av det statliga vägnätet men utanför vägområdet. Beskrivningen gäller både om kommunen bygger längs med statlig väg eller i en annan sträckning utanför kommunalt väghållningsområde. De rekommenderade tillvägagångssätten är baserade på lagstiftning, tidigare dokumentation, aktuella exempel och intervjuer med kommuner och Trafikverket.
Guide för kommunal utbyggnad av cykelväg i närheten av statlig väg