Nätmötesverktyg

Att använda ett nätmötesverktyg är ett vanligt sätt att samarbeta över nätet. Det går att dela både ljud och bild vilket gör att en känsla av närvaro kan skapas nästan på samma sätt som om man möts fysiskt. Man kan också dela skärmen vilket gör det möjligt att visa annat innehåll från datorn som exempelvis presentationer, textdokument, program och webbsidor.

Det går utmärkt att ha gruppdiskussioner och muntliga examinationer i ett nätmötesverktyg. Efter några gånger brukar deltagarna känna sig helt bekväma med formatet och det skapar förutsättningar för en god dialog. Ibland kan dialogen till och med bli bättre i ett nätmöte eftersom det automatiskt skapas en viss struktur och mötesordning. Detta till skillnad från ett fysiskt möte som kan vara ganska odisciplinerat om inte mötesledaren tydligt markerar vad som är okej och inte. En annan fördel med ett nätmötesverktyg är att det ofta finns en inspelningsfunktion som gör att man kan spela in mötet för att göra det tillgängligt i efterhand. Tänk på att det vid inspelning är viktigt att få deltagarnas samtycke till detta. 

För dig som använder Västra Götalandsregionens IT-verktyg 

Teams och Cisco Webex

För dig som arbetar inom Västra Götalandsregionen är det möjligt att använda Teams och Cisco Webex som nätmötesverktyg.

Alla anställda inom Västra Götalandsregionen som har Outlook e-post kan logga in på Teams. Teams kan användas på dator och mobiltelefon. Förutom möjligheten att dela ljud och bild i möten kan även en chatt användas – både som en del i mötet men även som en separat snabbchat. Teams erbjuder också möjlighet att skicka ut deltagarna i mindre diskussionsgrupper för att sedan komma tillbaka till mötet igen efter angiven tid. Den som organiserar ett nätmöte via Teams kan också välja att spela in mötet. När inspelningen avslutas skapas automatiskt en filmfil i OneDrive som går att hitta via en länk i mötets chatt. På så sätt får man enkelt en fil som vid behov kan redigeras och delas via Lärportalen eller annan digital publiceringsyta.

Från din Outlook-kalender kan mötesinbjudan skapas och skickas till mottagarna. Även externa deltagare utanför VGR kan bjudas in till Skype och delta i möten.

Det finns också möjlighet att använda Teams för att organisera webbinarier för ett större antal deltagare. Tänk på att webbinarier med många deltagare kan kräva mer planering, hör gärna av dig om du har frågor. 

Information om Teams, nås enbart av dig med tillgång till VGR:s intranät

Även Cisco Webex finns att använda inom VGR. Mer information hur du går tillväga för att få tillgång till verktyget finns i den interna Yammer gruppen som heter Cisco.

VGR erbjuder fler möjligheter att organisera nätmöten:

Tips för webbinarium, nås enbart av dig med tillgång VGR:s intranät