Placering
För att VGR:s logotyp ska synas på ett tydligt och konsekvent sätt ska den i första hand placeras längst ner till vänster. I vissa sammanhang behöver den placeras på andra ställen för att vara tydlig.
I de flesta sammanhang, särskilt i A-format (till exempel A4 och A5), är den primära placeringen av logotypen i utrymmet längst ner. Om VGR är ensam avsändare placeras logotypen i första hand till vänster och i andra hand till höger. Om flera avsändare (både interna och externa) delar på utrymmet, placeras VGR:s logotyp till vänster och de andra till höger.
I vissa sammanhang, till exempel på skyltar och mässmaterial, kan VGR:s logotyp placeras i det övre utrymmet för att synas bättre. Även då ska logotypen i första hand placeras till vänster.
På en roll-up kan logotypen till exempel placeras till vänster i det övre utrymmet. Tillsammans med andra avsändare placeras logotypen till vänster om andras logotyper.
I vissa fall kan det vara bäst att placera logotypen centrerat. Det gäller framför allt när logotypen är ensam på en yta, till exempel i slutvinjetter på rörligt material, flaggor, vepor och banderoller. I undantagsfall kan logotypen placeras stående med symbolen överst.
Exempel på hur logotypen kan placeras stående på en beachflagga. I slutvinjetten på en film ska logotypen vara centrerad.
I flera mallar har utrymmet för logotyper fått en vit bakgrundsplatta för att säkerställa hög läsbarhet och att frizonen respekteras, men logotypen kan även placeras på bilder om man tar hänsyn till läsbarhet och frizon i sammanhanget.
Exempel 1: när VGR är ensam avsändare
Pilen i det vänstra nedre hörnet visar primär placering av VGR:s logotyp som ensam avsändare. Pilen i det nedre högra hörnet visar sekundär placering av VGR:s logotyp. De två övre pilarna visar på sekundär placering för god synlighet på till exempel mässmaterial.
Exempel 2: när utrymmet delas med andra
Bilden visar placeringen av VGR:s logotyp om annan logotyp (intern eller extern) delar utrymmet.