VGR som arbetsgivare
För att behålla och attrahera medarbetare behöver VGR ibland kommunicera som arbetsgivare. När vi pratar som arbetsgivare följer vi den visuella identiteten och är en del av varumärket Västra Götalandsregionen men anpassar hur och vad vi pratar om. Som hjälp för detta har VGR tagit fram konceptet "Spela roll" som består av budskap, bildmanér, kanaler och exempel. Här beskriver vi VGR:s arbetsgivarperspektiv och Spela roll.
Vårt löfte till medarbetarna
Vi bryr oss om dig som gör skillnad för andra.
Grunden i kommunikationen som arbetsgivare är vårt arbetsgivarlöfte. Löftet präglar all kommunikation och alla aktiviteter som vi gör i egenskap av arbetsgivare. Genom vårt arbetsgivarlöfte vill vi med ett direkt tilltal visa att organisationen ser varje medarbetare, och erbjuder både möjligheter och trygghet.
Vår ambition
Vi ska bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare.
VGR har som ambition att bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare. Västra Götalandsregionen ska ha offentlig sektors mest nöjda medarbetare och vara den mest attraktiva offentliga arbetsgivaren. Ambitionen sätter riktningen för vår kommunikation som arbetsgivare, men används inte som budskap i vår kommunikation.
Så vill vi uppfattas
VGR vill uppfattas som en progressiv och modern arbetsgivare med ett meningsfullt uppdrag och hög kompetens. Det gör vi genom att:
- positionera VGR som en kompetent, pålitlig och engagerad organisation
- bygga kunskap om VGR:s bredd av verksamhetsområden och yrken
- bygga gillande och förtroende genom att lyfta medarbetare och nyttan av VGR:s arbete.
Kompetent, engagerad, pålitlig
VGR har en beslutad identitet som ska genomsyra allt vi gör. Identiteten är inte något som vi berättar om utan något som genomsyrar kommunikationen. Här har vi tolkat identiteten utifrån intern kommunikation med medarbetaren som målgrupp.
Kompetent: Vi vet vad vi är och vad vi kan. Och vi strävar alltid efter att bli bättre. Vi värderar professionalitet och gott ledarskap.
Engagerad: Vi som organisation bryr oss om våra medarbetare. Vi satsar på att skapa goda arbetsmiljöer, med familjär och vänlig stämning. Vi vill nå en position som Sveriges bästa offentliga arbetsgivare.
Pålitlig: Vi är en trygg arbetsplats, med bra förmåner och avtal. Vi är konsekventa i hur vi kommunicerar och agerar. Vi ser till att du får rätt förutsättningar att göra ditt jobb.
Tre viktiga riktlinjer
Kommunikationen i konceptet utgår ifrån tre aspekter som vi vet är viktiga för att medarbetare ska vilja stanna och för att vi ska bli en väl fungerande organisation.
Den lyssnande chefen
Chefer som både lyssnar och ser, de förstår och kan agera på medarbetarnas behov och feedback. Medarbetare som känner sig lyssnade på växer, vilket stärker stoltheten och samhörigheten i gruppen.
Den seende arbetsgivaren
I en transparent organisation är roller, ansvar och mandat tydliga. Det finns en hög grad av tillit mellan organisationens olika nivåer, verksamheter och individer. Resurstilldelningar och beslut är välmotiverade, rättvisa och efterlevs i hela organisationen. Med transparens kommer också öppenhet och att säga som det är. Det är först då vi kan utvecklas och bli bättre.
Nyfikenhet och förändringsvilja
Vi tror på att odla en kultur i organisationen som ständigt färmjar utveckling och innovation. Genom att uppmuntra till nyfikenhet och skapa en känsla av delaktighet och inflytande bidrar vi till miljöer där medarbetare vågar utforska nya idéer och lösningar. Men vi vet också att vi verkar i en komplex världs och att förändring är nödvändigt för att spela roll, både idag och i morgon. Inte minst för dem vi finns till för.