4.3.1 iFeed

Avsnittet riktar sig främst till de som publicerar information på intranätet eller externa hemsidan med hjälp av iFeed.

Det är en fördel att skapa en iFeed eftersom du aldrig behöver administrera dokumenten på två ställen. Avpublicerar du från SOFIA så försvinner det per automatik på webben. Du har också alltid den senaste versionen på webben. 

För att skapa en iFeed måste du starta med att ange dokumentegenskaper i SOFIA.
Detta gör du genom markera dokumentet, klicka på de tre prickarna och välja Redigera Metadata.

Rekommendationen är att använda Upprättat för enhet och Handlingstyp i kombination med Regional ämnesindelning och/eller Egen ämnesindelning. Tänk på att valda dokumentegenskaper ska vara tillräckligt unika för just din dokumentsamling. 

OBS: Om du inte anger rätt dokumentegenskaper för vald ifeedlista vid upprättandet kommer inte dokumentet visas upp i Ifeedlistan.

Skapa listning av dokument med hjälp av iFeed

  1. I aktuell samarbetsyta i dokumentbiblioteket på aktuellt dokument anges dokumentegenskaper så att de motsvarar ett ämnesområde.

  2. Använd Upprättat för enhet och Handlingstyp i kombination med Regional ämnesindelning och/eller Egen ämnesindelning. Tänk på att valda dokumentegenskaper ska vara tillräckligt unika för just din dokumentsamling. 

  1. Skapa en filtrering för valda dokumentegenskaper i iFeed.

  2. Publicera filtrering i Episerver eller Liferay. 

Aktivera mappar

Det också möjligt att skapa en mapp och ange dokumentegenskaper för mappen med hjälp av Kolumnstandardvärde vilket innebär att samtliga dokument i mappen ärver egenskaperna. För att möjliggöra ett sådant arbetssätt krävs aktivering av mappar på samarbetsytan. Tänk på att mappar är ett sämre alternativ för att hitta dokument inne på samarbetsytan, så använd endast funktionen för att förenkla hantering vid webbpublicering.

  1. Gå till dokumentbiblioteket och klicka på kugghjulet i övre menyraden.
  2. Klicka på Inställningar för bibliotek och välj Avancerade inställningar.
  3. Scrolla ner till Inställningar för mappar och välj att visa Ny mapp.
  4. Skapa en mapp med passande och informativt namn, till exempel Mötesanteckning ledningsgrupp.

Aktivera egenskaper för mapp i Kolumnstandardvärde

  1. Gå till dokumentbiblioteket och klicka på kugghjulet i övre menyraden.
  2. Klicka på Inställningar för bibliotek och välj Inställningar för kolumnstandardvärde.
  3. Markera mappen som du vill ange dokumentegenskaper på.
  4. Klicka på Egen ämnesindelning och bocka i Använd det här standardvärdet.
  5. Sätt passande egenskaper under Egen ämnesindelning, Regional ämnesindelning, Upprättat för enhet, Företagsnyckelord och Handlingstyp.

OBS! Tänk på att du alltid måste stå i mappen för att dokument ska ärva de värden du har angivit. När du har skapat ett eller flera dokument i mappen och upprättat dokumentet kan du skapa ett iFeed med samma värden som du har angivit som Kolumnstandardvärde.

 

Felsökning då dokument inte visas i Ifeedlista

Om du inte anger rätt dokumentegenskaper för vald ifeedlista vid upprättandet kommer inte dokumentet visas upp i Ifeedlistan.
Efter upprättandet, kontrollera först om dokumentet finns i hittaiarkivet.vgregion.se. Om det finns att söka där så är det riktigt upprättat.
Om dokumentet saknas i Ifeedlistan så har du inte angett rätt dokumentegenskaper.
Genom Redigera metadata kan kontrollera och ändra dokumentegenskaper.

Du kan kontrollera vilka dokumentegenskaper andra dokument har i ifeedlistan genom att klicka på I-ikonen.

ifeed.png

Det är viktigt att man anger egenskaperna exakt samt vara noga med versaler och gemener på rätt ställe.

OBS: du kan behöva uppdatera din webbläsare genom att klicka Ctrl + F5 för att se senaste resultat i Ifeedlistan.

Vid fortsatt problem kontakta webbansvarig för webbsidan och ifeedlistan.

Läs mer om webbpublicering med hjälp av iFeed