Bra att veta innan ansökan görs

Din ansökan måste vara komplett för att kunna behandlas. När ansökan fylls i är det viktigt att den har förberetts på bästa sätt. Nedan finns några råd för att underlätta och en kort beskrivning av handläggningen.

  • Ansökan måste vara fullständig för att behandlas. 
  • Utskriven ansökan ska undertecknas av sökande.
  • För att utbetalningen ska gå så smidigt som möjligt är det viktigt att rätt konto anges.
  • Intyg från hälso- och sjukvårdspersonal som visar sjukdomsbild – högst 2 år gammalt.
  • Slutskattebesked från föregående år för alla i hushållet
  • Familjebevis eller personbevis för adress (vid samboförhållande).
  • Dokument som visar ändrad inkomst (om inkomsten förändrats sedan senaste slutskattebesked) 
  • Du kan söka till exempelvis tandvård, glasögon, hjälpmedel, rekreation och rehabilitering. Du skriver detta under "ändamål".

Skickar du med dokument vi inte behöver, slänger vi dem. Tänk på att inte skicka in originalhandlingar.

Varje inkommen ansökan behandlas innan det beslutas om den ska bifallas eller avslås. Alla som söker får ett skriftlig besked, oavsett beslut. Utbetalning sker inom cirka 3 veckor efter beslut till angivet konto.