Brandfarlig vara - lagen

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE) gäller sedan 1 september 2010.

Lagens syfte är att hindra, förebygga och begränsa olyckor och skador på liv, hälsa, miljö eller egendom som kan uppkomma genom brand eller explosion orsakad av brandfarliga eller explosiva varor. Lagen ska även förebygga obehörigt förfarande med varorna.

I lagen ställs det ett antal krav som ligger till grund för en säker hantering:

  • Aktsamhetskrav
  • Utredningskrav
  • Kompetenskrav
  • Föreståndarkrav
  • Byggnads-, anläggnings- och anordningskrav
  • Förvaringskrav
  • Tillståndskrav

I begreppet hantering ingår allt fysiskt handhavande, t.ex. användning och förvaring.

Till lagen finns en förordning och även ett flertal föreskrifter som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har utfärdat. Föreskrifterna ger detaljerade krav om olika typer av hantering, överföring, import och export.

Aktsamhetskrav

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor 6 § innebär att verksamhetsutövaren ska se till att hanteringen sker på ett säkert sätt och vidta nödvändiga, förebyggande åtgärder för att minska sannolikheten för och konsekvenserna av olyckor och skador.

Aktsamhetskraven innebär också att obehöriga inte ska ges tillträde till de brandfarliga varorna. Brottsliga handlingar så som stöld, sabotage och illegal användning ska därmed förebyggas.

Aktsamhetskraven gäller oberoende av om verksamheten är tillståndspliktig eller inte.

Mer information om aktsamhetskravet finns på www.msb.se.


Utredningskrav

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor 7 § innebär att verksamhetsutövare som bedriver tillståndspliktig verksamhet enligt LBE ska utreda sannolikheten för olyckor och skador som kan orsakas av varorna samt konsekvenserna av sådana händelser.

Syftet är att medvetandegöra och begränsa riskerna som förekommer inom verksamheten samt att utreda hur omgivningen kan påverka verksamheten eller omvänt.

Utredningens omfattning beror bland annat på typen av verksamhet, dess komplexitet samt vilka riskerna är med de varor som hanteras.

Mer information om utredningskraven finns i MSB:s publikation Riskutredning för mindre och medelstora verksamheter (MSB1060) som finns på www.msb.se.

Verksamheten ska också bedöma vilka områden som kan innehålla explosiv atmosfär och redovisa hur dessa områden skyddas så att det inte finns något som kan antända den explosiva atmosfären.

För ytterligare vägledning för riskbedömning av explosionsfarlig miljö hänvisas till Räddningsverkets (numera MSB) handbok Explosionsfarlig miljö vid hantering av brandfarliga gaser och vätskor (2004) som finns på www.msb.se.


Kompetenskrav

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor 8 § innebär att om verksamheten är tillståndspliktig så ska organisationen för hanteringen ha tillräcklig kunskap om kraven i lagstiftningen, de brandfarliga varornas egenskaper och de risker som hanteringen kan ge upphov till. Organisationen behöver även känna till de konsekvenser som en brand eller explosion förorsakad av hanteringen kan leda till.

Kraven innebär inte att detaljkunskaper måste finnas hos en enskild person eller ens inom företaget, men den övergripande kunskapsnivån måste vara anpassad till verksamhetens art.

Mer information om kompetens finns i MSB:s publikation Kompetens – Föreståndare (MSB1088) som finns på www.msb.se.


Föreståndarkrav

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor 9 §  innebär att det ska finnas minst en föreståndare vid tillståndspliktig hantering och att denne ska anmälas till tillståndsmyndigheten. Föreståndaren har till uppgift att verka för att verksamheten bedrivs enligt lagens aktsamhetskrav och övriga skyldigheter som följer av lagen och tillhörande föreskrifter samt eventuella villkor i tillståndet.

Det är tillståndshavarens ansvar att se till att de som utses till föreståndare har tillräckliga kunskaper för att kunna fullgöra sina uppgifter. Föreståndarna ska också ges de resurser och befogenheter som behövs, särskilt ska de ges möjlighet att avbryta verksamheten om de bedömer att hanteringen inte uppfyller kraven.

Mer information om föreståndare finns i MSB:s publikation Handbok brandfarliga varor – Föreståndare (2013) som finns på www.msb.se.


Byggnads-, anläggnings- och anordningskrav

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor 10 § innebär att byggnader och andra anläggningar där brandfarliga varor hanteras samt anordningar för hantering av sådana varor ska vara inrättade på ett betryggande sätt med hänsyn till risken för obehörigt förfarande, brand och explosion samt konsekvenserna av en brand eller en explosion. Detta kan åstadkommas med byggnadstekniskt brandskydd, fysiskt och tekniskt skydd, anordningar och utrustning som är anpassade för de produkter som hanteras med mera. Betryggande sätt innebär att lagstiftning med tillhörande föreskrifter och allmänna råd samt riskutredningar uppfylls. Byggnader och andra anläggningar ska också vara placerade så att motsvarande krav uppfylls i förhållande till omgivningen.

Mer information finns bland annat i MSBFS 2023:2 hantering av brandfarliga vätskor, MSBFS 2020:1 föreskrifter om hantering av brandfarlig gas och brandfarliga aerosoler samt i de handböcker som MSB publicerat för de olika ämnesområdena. Publikationerna finns på www.msb.se.


Förvaringskrav

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor 11 § innebär att olika slag av brandfarliga varor inte får förvaras tillsammans eller med andra varor om risken för skador på liv, hälsa, miljö eller egendom, som kan uppkomma genom brand eller explosion, därigenom ökar i mer än ringa omfattning.

Normalt får därför inte brandfarliga vätskor och brandfarliga gaser förvaras i samma skåp eller i samma utrymme. Förvaring tillsammans med annat brännbart material är inte heller tillåtet.

Mer information finns bland annat i MSBFS 2023:2 hantering av brandfarliga vätskor, MSBFS 2020:1 föreskrifter om hantering av brandfarlig gas och brandfarliga aerosoler samt i de handböcker som MSB publicerat för de olika ämnesområdena. Publikationerna finns på www.msb.se.


Tillståndskrav

Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor 16 § innebär att den som yrkesmässigt eller i vissa större mängder hanterar brandfarliga varor ska ha tillstånd till det.

Det är den totala mängden som en verksamhet hanterar på en plats som avgör om hanteringen är tillståndspliktig eller inte. Man kan därför inte dela upp ansvaret för hanteringen inom verksamheten för att komma under tillståndsgränserna.

Tillståndsplikten är ett led i att uppnå lagens syften: att förhindra olyckor och förebygga och begränsa skador samt även förebygga obehörigt förfarande med varorna.

Tillstånd söks i den kommun där verksamheten bedrivs och tillståndsmyndighet är normalt den kommunala räddningstjänsten. Ansökningsblanketter och information om lokala rutiner kring tillståndsprocessen finns vanligtvis på kommunens hemsida.

Det är Västra Götalandsregionen som juridisk person med organisationsnummer 232100-0131 som är tillståndshavare för hanteringen av brandfarlig vara. Tillstånd söks av den förvaltning eller bolag som ska hantera brandfarlig vara och ansökan ska undertecknas av förvaltningschef/VD.

Mer information finns i MSBFS 2013:3 föreskrifter om tillstånd till hantering av brandfarliga gaser och vätskor och MSB:s Handbok - Tillstånd till hantering av brandfarliga gaser och vätskor (2017) som finns på www.msb.se.


Kontakt enhet säkerhet och beredskap