Observera att det endast är invånaren själv som kan redigera sina 1177-inställningar. Medarbetare kan inte redigera uppgifterna eller se i journalsystemet om invånaren har valt att godkänna aviseringar.
Om 1177 e-tjänster
1177 e-tjänster är en säker digital ingång till hälso- och sjukvården. Genom 1177 e-tjänster kan kommunikation mellan vårdpersonal ske på ett tryggt och säkert sätt.
Tjänstens funktioner och användningsområde
I tjänsten kan man:
- använda kontaktformulär för tex förnyelse av recept, hälsodeklaration
- skapa meddelanden med information inför besök
- skapa formulär som ska fyllas i före eller mellan besök
- asynkron dialog/chatt med invånaren
- skicka och ta emot bilagor
- göra massutskick
- skicka kallelser
- se om invånaren har läst det skickade meddelandet
Syftet med e-tjänsterna är att:
- öka tillgängligheten till vården
- öka servicen till invånarna
- stärka patientens ställning
- effektivisera hanteringen av rutinärenden
1177 e-tjänster för invånare
- Invånare når e-tjänsterna genom att logga in på 1177.se eller i 1177-appen. När invånaren första gången har loggat in i 1177 e-tjänsterna är invånarens inkorg och övriga tjänster aktiverade. När hen har aktiverat sin inloggning har hen samtidigt samtyckt till digital kommunikation med vården.
- E-tjänsterna är personliga.
- Inloggning sker med hjälp av e-legitimation, antingen BankID eller Freja+
- I sina inställningar kan invånaren ställa in att hen vill ha en avisering via e-post och/eller sms när det finns ett nytt meddelande att läsa i hens inkorg på 1177
1177 e-tjänster för barn och unga
- Barns inloggning kan aktiveras av vårdnadshavare i ombudsläge så snart barnets personnummer finns registrerat hos Skatteverket.
- Vårdnadshavare till barn under 13 år kan agera ombud åt sina barn och starta/besvara ärenden i hens namn. Vårdpersonal kan se om ärendet har initierats av barnet själv eller av vårdnadshavare i ombudsläge. Om barnet eller vårdnadshavaren har skyddade personuppgifter kan vårdnadshavare inte agera ombud åt barnet.
- För att vårdnadshavare ska få aviseringar om nya meddelanden i barnets inkorg behöver vårdnadshavarens mobilnummer och/eller e-post vara ifyllt under barnets inställningar. Separata inställningar behöver göras för varje barn.
- När ungdomen fyller 13 kommer hen vid första inloggning att uppmanas att redigera uppgifterna. Det görs inte någon automatisk rensning.
- Barn och ungdomar över 13 år måste logga in själva. Barnet behöver då ha en egen e-legitimation.
1177 e-tjänster för personer med skyddad identitet
- En person med skyddade personuppgifter kan använda 1177 e-tjänsterna på samma sätt som en person utan skyddade personuppgifter.
- En vårdnadshavare kan inte agera ombud åt sitt barn under 13 år om vårdnadshavaren eller barnet har skyddade personuppgifter.
Invånarens inställningar
Namn- och adressuppgifter hämtas från folkbokföringen och kan inte uppdateras av invånaren själv i 1177. Under fliken inställningar fyller invånaren själv i det mobilnummer och den e-post adress hen önskar att få aviseringar till och/eller dela till vården.
När invånaren har godkänt avisering kommer hen att få ett sms och/eller e-postmeddelande när hen har ett nytt meddelande att läsa i sin 1177 inkorg. Aviseringsmeddelandet innehåller ingen information om ärendet och ingen länk.
Aviseringsmeddelandet uppdaterades i oktober 2022, sms:et säger: "Du har ett meddelande i e-tjänsterna på 1177. Meddelandet finns i inkorgen när du loggat in på 1177. Obs! Du kan inte svara på detta sms."
Hur personal använder 1177 e-tjänster
Medarbetare hanterar mottagningens e-tjänster via systemet 1177 Personalverktyget.
En mottagning som finns aktiverad i Personalverktyget kan förutom de standardiserade e-tjänsterna också själva skapa lokala e-tjänster som de vill erbjuda invånarna.
Medarbetare på mottagningen kan inleda en kommunikation med en invånare genom att skicka meddelanden eller frågor till invånarens inkorg.
Medarbetare kan se invånarens val av aviseringsmetod när hen startar ett invånarärende / utskick av meddelande. Under modulen "Mottagningens ärenden" samt "Mina ärenden" finns knappen "Skicka ärende". När du valt meddelandemall och kommer till nästa steg skriver du in inånarens personnummer och kan då se vilka inställningar hen valt att göra.