Centralt styrda mallar

Funktionen centralt styrd mall skapar möjligheter att standardisera och styra ärendetyper samt mallar för invånarärenden så att de får ett enhetligt utseende och innehåll. Uppdateringar som görs i mallarna slår igenom direkt på samtliga mottagningar som har mallen utdelad. 


Centralt styrda ärendetyper och mallar för invånarärenden skapas av regional administratör och delas ut till aktuella mottagningar.


Lokal administratör kan inte ändra eller ta bort en utdelad central mall. Däremot är det möjligt att skapa lokala standardsvar om det finns behov av att komplettera med ytterligare svarsalternativ. För invånarärenden finns möjligheten att tillåta lokala informationstexter.

 

Beställningsprocess

Process centralt styrda mallar

Beslut om central mall är taget i förvaltning eller i regional processgrupp. Mallen har ett tydligt ägarskap med ansvarig person/funktion som ansvarar för att:

  • informera berörda mottagningar i god tid före införande, vad detta innebär samt att eventuellt likvärdiga mallar ska tas bort.
  • innehållet i mallen är aktuellt.
  • vid revidering beställa uppdateringar av mallen och informera berörda mottagningar. 
  • ha uppdaterad information om vilka mottagningar som har fått mallen utdelad.
  • informera regionalt ansvarig om förändrat ägarskap av mallen.

Beställningsrutin

Ansvarig för mallen skickar beställning till 1177etjanster@vgregion.se. 

Beställningen ska innehålla:

  • mall i form av JSON-fil.
  • lista med HSA-id på aktuella mottagningar.
  • önskat datum för utdelning

Efter att beställning är gjord beslutas defintivt datum för utdelning i samråd mellan beställare och regionalt ansvarig. 

Enskild mottagning kan inte själva beställa utdelning av mall utan detta ska gå via ansvarig för mallen. Kompletterande utdelning av mall till mottagningar som tillkommit efter att beställning gjorts, skickas in till 1177etjanster@vgregion.se av ansvarig för mallen.

 


Centralt styrda ärendetyper

En ärendetyp är en tjänst som syns på mottagningens kontaktakort. De är uppbyggda som formulär och invånaren kan skicka in sitt meddelande till mottagningens inkorg på 1177.

För utdelning eller borttag av utdelning av centralt styrd mall hänvisas till ägare av mallen, se kontaktuppgifter nedan

Nedan listas de centrala ärendetyper som finns framtagna för VGR, och kontaktuppgifter till ansvarig. 


Centralt styrda mallar för invånarärenden

Ett invånarärende är ett meddelande eller formulär som vården skickar till invånarens inkorg på 1177.

För utdelning eller borttag av utdelning av centralt styrd mall hänvisas till ägare av mallen, se kontaktuppgifter nedan

Nedan listas de centrala mallar för invånarärenden som finns framtagna för VGR, och kontaktuppgifter till ansvarig.